Alla inlägg den 27 augusti 2007

Av Pipe Line - 27 augusti 2007 21:31

Det är med lättnad jag tagit del av att Sverige fortsätter med bistånd till Bolivia. Dels för att Bolivia är det fattigaste landet i Sydamerika (40 % av befolkningen är extremt fattiga, dvs har mindre än 10 kr/dag att leva för) och dels för att ett fortsatt bistånd till Bolivia kanske underlättar för BFA att få ny auktorisation. Eller rättare sagt - minskar risken för komplikationer vid auktorisationsförlängningen.


Basfakta om Bolivia

Varför ger Sverige stöd till Bolivia?

Av Pipe Line - 27 augusti 2007 16:31

Innan fotograferingen av huset for jag omkring som en oljad blixt och stajlade. Nya blomkrukor, allehanda stearinljus, fruktfat, inköp av blomsterkvistar och omsorgsfull placering av solitärer.


Som en del i min "hemmastajling" inköptes en badbombsförvaring för att ge extra glans åt badrummet. Det tog lite tid:


Dag 1. Inköptes skål från Lagerhaus. Inga badbomber hittades. Utgift: 100 kr

Dag 2. Inköpt skål från Lagerhaus i kras. Tur att badbomber ännu inte inköpts. 

Dag 3. Ny skål från Åhlens. 10 st badbomber hittade. Utgift 565 kr.


Om man vill säga något positivt så är det himla bra att jag nu har gebortsgåvor till en uppsjö av väninnor som är lyckliga innehavare av badkar.


Om man vill säga något negativt så hade fotografen extremt dålig blick för fina detaljer. Han fotograferade nämligen inte ens mitt arrangemang. Inte ens när jag erbjöd mig att flytta allt till en mer strategisk plats.


Men å andra sidan - vad vet fjuniga tonårsfotografer om badbomber? Om hans flickvän varit med hade hon nog uppskattat dem.


Äh.


Av Pipe Line - 27 augusti 2007 14:17

Idag ringde mäklaren.


Han undrade om det var många som glidit förbi och spanat på huset. Jag har själv inte märkt något. Däremot rapporterar min granne genom att hojta bilmärke och göra tumme upp/ner. Ett något subjektivt sätt att mäta intresse och bedöma prisbild. Helt enkelt helt värdelöst :-)


Hur som helst. Det har varit ett ganska stort intresse. 6 familjer har bokat tid för visning på onsdag. Eventuellt blir det fler.


Hoppas det finns någon som vill köpa så att inte alla är fluktare...




Av Pipe Line - 27 augusti 2007 10:29

Blev inte så mycket klokare av BFA:s svar på min fråga.


C skriver att de inte vet så mycket mer än att de ska ansöka om auktorisation i januari 2008. Att ansöka om förnyad auktorisation innebär inte med automatik att man gör en översyn av reglerna, reglerna kan ändras dagligen i vilket fall. Det finns inga indikationer på ändringar, men erfarenhetsmässigt säger man att det KAN komma att bli en förskjutning i tid pga auktorisationsansökandet, men man VET inte.


De kan inte lämna några garantier men som det ser ut idag så är det fortfarande 1 års väntetid i Sverige på att skicka handlingar. Med tillägget att "detta kan ändras".


Så min slutsats av det hela är helt enkelt att fortsätta härda ut. Och inte hoppas för mycket. Men jag kanske inte behöver börja överväga ett barnlöst liv (som jag gjort av och till i helgen) ännu....

Av Pipe Line - 27 augusti 2007 09:40

Igår förkunnade jag för Darlingen att min viktkorrigering inleds idag. Han frågade "Är du verkligen säker?". Vilket fick mig att bli lite osäker på vad han egentligen menade...


Idag bjöd en kollega, som är nybliven mamma, på frukost. Bäbisen var en raring och jag var hemskt hungig. Det gick både bra och dåligt. Två frallhalvor. Ingen kanellängd, spartanskt med pålägg, inget smör, ingen juice.


Duktiga lilla jag. Äter som en sparv. Eh... eller nåt...


En dag i maj protesterade jag mot bäbisuppvisning i min blogg, Bäbis-uppvisnings-protest. Och för en tid sedan kom jag ut ur garderoben vad gäller djur - jag gillar inte djur. Trots att jag ägnade hela min uppväxt åt att ömma för några förvildade ladugårdskatter med skabb och mask. Hade också delad vårdnad om ett marsvin som fick stopp i tarmen med jämna mellanrum (varpå handpåläggning krävdes).


Under sommaren har jag genomgått en metamorfos. Jag har börjar smågilla Bäbisuppvisningar. Jag tror inte att det har att göra med att jag fick mat samtidigt... Jag har också ägnat otaliga timmar åt att titta på "Djurpolisen i Houston". Programmen brukar börja riktigt eländigt med att de stackars djuren blir räddade från allehanda hemska ställen. Efter en halvtimme har de duktiga djurpoliserna adopterat bort djuret - ibland svanslöst, blint eller berövade ett ben. Men lyckliga!


Idag funderar jag därför på om min allergi (som är av mycket märklig art och oförutsägbar) och mina hastigt påkomna svettningar (som jag tror är begynnande klimakteribesvär) påverkar min personlighet på ett oanat sätt!?


Förresten är Renässans ett himla mög.




Ovido - Quiz & Flashcards