Alla inlägg den 10 juli 2007

Av Pipe Line - 10 juli 2007 14:39

Jag har alltid varit lite lätt irriterad när min kära mor inlett meningar med orden "När jag var liten..." eller "Förr...". Har visat föga intresse och per automatik placcerat hennes berättelser till ett korttidsminne. Nu har det hänt något konstigt. Jag VILL veta och jag kommer allt oftare på mig själv med att vara den personen som börjar meningar med "När jag var liten..." eller "Förr..."


Plötsligt vill jag visa Darlingen och Bonusen "Dalen" där jag tillbringade alla mina barndomssomrar. Plocka vilda körsbär. Leta grodor. Trä smultron på tråd trots att jag är 40 år. Vill veta varför jag är döpt till det är jag döpt till och historien bakom gamla ärvda ringar. Hur träffades mamma och pappa. Funderar på hur det luktade på morfars höskulle. Tänker på plommonträdet hos mormor som dignade av plommon. Sånt vill jag ha. Försöker komma ihåg hur det kändes att plocka nylagda ägg. Hur värmen i handen kändes. Tänker på om jag kommer att lyckas förmedla så mycket "feelgood" till Bonusen och vårt blivande barn som jag har med mig i livet. Ibland blir jag stressad. Det är så mycket som jag vill komma ihåg. Och jag har jordens sämsta minne. Därför måste jag skriva upp saker. Ska investera i en nostalgiminnesbok där jag skriver upp viktiga saker som jag kommer att glömma annars. 


Undrar om det är en omedveten förberedelse inför föräldraskap eller om det är ett ålderstecken i största allmänhet att minnas "gamla goda tider" och vara nostalgisk. 

Av Pipe Line - 10 juli 2007 14:31

Igår igångsattes fas 2 i fönsterrenoveringen. Sovrumsfönsterna. Nu sover vi med plywood-skiva för fönsterna och hoppas att det inte ska börja regna. Överraskande nog var fönsterna i riktigt bra skick när man fått bort mögelangreppen (som kommit pga av fukten som i sin tur kommit pga av att kittet inte fanns kvar) och slipat ner dem. Träet är friskt. Nu oljas och grundas de enligt konstens alla regler. Det känns riktigt bra eftersom just sovrumsfönsterna var en stor källa till oro.


Igår var Hjortfamiljen här och grillade. Mysigt. Fick ett nytt referentbrev med mitt namn rättstavat så nu kan vi sända in de sista kompletteringarna till vår hemutredare. Skönt.

  

Är ensam hemma. Pojkarna är på golfbanan med Anderslövaren. Pysslar. Länge sedan. Mår jättelugnt. Lyssnade på sommarprataren för första gången denna sommar. Marxist. Blev lite irriterad på hennes åsikter men inte så att jag behövde stänga av. Rensade bland recept. Sommarkänsla. Hittat getingbo vid uteplatsen. Ringt Anticimex. Ätit varm korv med bröd. Ytterligare sommarkänsla.


Nu Apoteket och fotoaffären. Sedan har jag date med Stieg Larsson. 



Ovido - Quiz & Flashcards