Direktlänk till inlägg 10 juli 2007

Är nostalgi ett ålderstecken?

Av Pipe Line - 10 juli 2007 14:39

Jag har alltid varit lite lätt irriterad när min kära mor inlett meningar med orden "När jag var liten..." eller "Förr...". Har visat föga intresse och per automatik placcerat hennes berättelser till ett korttidsminne. Nu har det hänt något konstigt. Jag VILL veta och jag kommer allt oftare på mig själv med att vara den personen som börjar meningar med "När jag var liten..." eller "Förr..."


Plötsligt vill jag visa Darlingen och Bonusen "Dalen" där jag tillbringade alla mina barndomssomrar. Plocka vilda körsbär. Leta grodor. Trä smultron på tråd trots att jag är 40 år. Vill veta varför jag är döpt till det är jag döpt till och historien bakom gamla ärvda ringar. Hur träffades mamma och pappa. Funderar på hur det luktade på morfars höskulle. Tänker på plommonträdet hos mormor som dignade av plommon. Sånt vill jag ha. Försöker komma ihåg hur det kändes att plocka nylagda ägg. Hur värmen i handen kändes. Tänker på om jag kommer att lyckas förmedla så mycket "feelgood" till Bonusen och vårt blivande barn som jag har med mig i livet. Ibland blir jag stressad. Det är så mycket som jag vill komma ihåg. Och jag har jordens sämsta minne. Därför måste jag skriva upp saker. Ska investera i en nostalgiminnesbok där jag skriver upp viktiga saker som jag kommer att glömma annars. 


Undrar om det är en omedveten förberedelse inför föräldraskap eller om det är ett ålderstecken i största allmänhet att minnas "gamla goda tider" och vara nostalgisk. 

 
 
Kottemamman

Kottemamman

12 juli 2007 15:57

Och man vill visa var man plockade smultron, och var man cyklade, och vilka glassar som fanns och....massor helt enkelt! Det är nog ett steg på vägen till att bli förälder helt enkelt! :)

http://kottefamiljen.blogsome.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards