Direktlänk till inlägg 31 juli 2007

Hon har lämnat honom

Av Pipe Line - 31 juli 2007 18:21

Jag har haft lite dåliga vibbar den sista veckan. Inget händer på vårt hus. Darlingen har sökt byggaren flera gånger i förra veckan. Utan framgång. 


Igår fick vi till sista tag i honom. Det visade sig att hans fru hade lämnat honom under semestern. Skilsmässa. Den stackaren var under isen och hade bestämt sig för att förlänga sin semester med 2 veckor. Utan att meddela oss. Nu är huset en månad försenad. I nästa vecka ska yttermurarna vara klara. Vi har inte ens en källargrund. Vi står dessutom inför hotet att behöva betala vite till kommunen på 500.000 kr om vi inte har ett hus på tomten den siste augusti som är värt 1.500.000 kr. Det kommer vi inte att ha. Vi är klämda mellan en skilsmässa och en deadline. Och vi kan inte påverka något av det.


Det som oroar mig mest är hans sätt att hantera det. Att strunta i sin omgivning. Jag förstår att han mår mycket dåligt och behöver tid. Men faktum kvarstår - han kunde ha svarat på våra telefonsamtal. Inte för att det förändrat något utan snarare för att det hade känts bra att han höll oss underrättade om anledningen till förseningen. Är det så här han kommer behandla oss framöver - sticka huvudet i sanden? Eller är det bara tillfälligt? Tänk om han inte repar sig under hela hösten och struntar i vårt kontrakt? Vitet vid färdigställandeförsening är bara 2.000 kr/vecka medan hela kontraktet är en bit över 3 miljoner. 8.000 kr/månad i vite är ju ingenting som "piska"! Han har råd att strunta i oss i några månader.



Det känns obehagligt. Jag gillar inte tanken på att behöva utsätta en person som mår dåligt för press. Men vi måste ju få veta om tidsplanen håller eftersom vi vill gå ut med vårt nuvarande hus till försäljning. Förmodligen måste vi sälja utan att ha något nytt att flytta till.  Vi vågar inte vänta längre med försäljningen. Räntehöjningarna är illa nog och nu kommer dessutom förändringar i fastighetsskatten som förmodligen kommer öka utbudet av hus till salu under hösten.


Det är obehagligt om hans  personliga problem orsakar personliga problem för oss (vite på 500.000 kr och ingenstans att bo). Det är kanske så alla människor fungerar - man är empatisk och stöttande så länge man inte själv drabbas av problemen...


Jag känner mig eländig. Och det är förmodligen inte i närheten av hur han mår....



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards