Direktlänk till inlägg 14 december 2009

Anklagelsernas dag

Av Pipe Line - 14 december 2009 17:57

Det har på det hela taget varit en ganska kass dag. I morse blev jag uppringd av en väninna. Hon var väldigt ledsen eftersom hennes bästa vän indirekt och via mail anklagat henne för att ha stulit 400 kr ur hennes plånbok när de besökte en restaurang. Vänskapen sades upp utan att min väninnan fick en möjlighet att bemöta anklagelsen. När hon försökte ringa och maila fick hon inget svar. Ett mycket besynnerligt beteende om ni frågar mig. Jag hade blivit skogstokig över att bli felaktigt anklagad utan att få bemöta felaktigheten.


När jag skulle gå hem ringde en kollega och anklagade mig för att inte se honom när jag utför mitt uppdrag. Han tyckte att jag talade förbi honom och vände mig till hans chef. Själv är han ställis på enheten. Jag bad honom konkretisera men det kunde han inte. Det enda han kunde säga var att det var likadant i våras. Han ville nu göra mig uppmärksam på att inte ta för givet att jag skulle vända mig till chefen när jag utförde mitt uppdrag. I sammanhanget ska nämnas att det är en liten enhet med 6 personer och att chefen inte i något avseende korrigerat mig OM det stämmer att jag vänt mig till fel person. När man utför det jag gör i mitt uppdrag måste man vara ganska ödmjuk och jag lägger stor omsorg vid att förbereda mig noggrant. Trots mina omsorger sitter det en person någonstans i Sverige och känner sig trampad på tårna.


Det som är absolut jobbigast för mig är att jag inte såg det komma. Det känns ungefär som om någon pratar ett språk jag inte begriper. Jag har pratat igenom det med min chef och det hjälpte mig att sortera begreppen. Oförmågan att konkretisera beror förmodligen på att det är en känsla - inte något som är faktabaserat. I alla sammanhang - inte bara vid mitt besök på enheten utan i samtal med andra uppföljningar - är det chefen, inte ställisen, som tar och håller i ordet medan ställisen antecknar och håller låg profil. De sänder alltså inte ut något budskap om att hierarkin är annorlunda än vad den ter sig. Min chef berättade också att hon pratat med chefen på den aktuella enheten för att höra hur de uppfattat mitt besök (det jag gör sticker ut lite så vi är båda angelägna om att alla mår bra och tar till sig budskapet på rätt sätt). Inte i något sammanhang har jag blivit kritiserad av ställisens chef. Det finns inte minsta lilla ledtråd till att ställisen känner sig trampad på tårna. Förutom samtalet idag då... 


Och jag tänker att det är svårt att ha med människor att göra. Jag tycker nog att jag är hyfsat bra på att läsa människor och agera intuitivt. Kanske är det därför jag tycker kritiken är så svår att hantera. Jag känner inte igen mig i det som ställisen anklagar mig för. Jag förstår inte exakt vad han menar. Jag förstår inte hur jag hade kunnat göra annorlunda utan att det blev fel någon annanstans. Jag känner mig helt enkelt falskeligen anklagad. Eftersom det inte fanns något konkret hade jag svårt att bemöta kritiken, jag kunde bara beklaga att han kände så. Det blir en märkligt ordning när en person kan anklaga men inte konkretisera. Den som blir anklagad hamnar i ett groteskt underläge. Man kan inte säga emot eftersom det inte finns något att säga emot. Man kan inte försvara sig för man förstår inte vad man gjort fel. Det enda man kan göra är tacka för ärligheten och beklaga hans upplevelser. Indirekt känns det som om man säger "Ja, du har rätt" trots att det inte är det man känner.


Jag tror att mitt uppdrag kommer att skaka fram en del ur garderoberna denna gången. Vi har gått igenom en tuff tid och ska omfördela resurser. Många känner sig osäkra på vad som kommer ske för deras del i framtiden. Ingen känner sig säker. Och så kommer jag och min kollega på besök med budskap från vår arbetsgivare om sådant som de förväntas utföra. Vi blir "centralbyråkrater" som bara kostar och som är lätta att vända sin vanmakt och frustration mot. Vi är dessutom två stycken som kommer. Vad många inte vet är att det beror på att jag ska bli mamma. Att jag när som helst under projekttiden kan behöva lyfta för att gå på föräldaledighet. Jag överväger nu att berätta vid startmötet på enheten varför vi är två. Men det bär mig emot att jag ska behöva bjuda på något personligt för att få öka förståelse. Varför ska jag behöva ursäkta mig? Förmodligen tror många att vi kommer med en dold agenda. Det vore ju inte första gången jag blir anklagad för det. Men vi har ingen dold agenda. Jag tror inte folk förstår hur bra koll ledningen har på folk i organisationen - helt utan mig. Tyvärr kan jag inte säga att vi inte har en dold agenda eftersom det då låter som om det finns en sådan. Konspirationer finns det gott om på min arbetsplats just nu...  


Det är svårt att vara människa.

 
 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

14 december 2009 22:19

Hm, det finns ett fint ord för det du utsätts för och det är projecering. Och tro mej, det handlar inte om dej eller vad du gör. Så det sista du skall göra är att ta åt dej.

Och om du vill ha bevisa på det så är ju beviset att du tar åt dej. Om du hade gjort det han beskrev och varit på det sätt han påstod skulle du ju inte tagit åt dej och kritiserat dej själv.

Dumheter skall man inte bry sej om!

http://kvarnlyckan.wordpress.com

 
Ingen bild

pipeline

14 december 2009 22:47

Tack!

Var tvungen att googla "projicering". Kan ligga något i det du skriver. Han känner kanske att han borde ta mer plats men gör det inte. Alltså är det lättare att anklaga någon annan för det han själv borde åtgärda.

Det är ju lätt att vara efterklok men om jag varit lite mer cool borde jag frågat honom varför han inte sa något till mig i våras eller nu senast. Vi satt trots allt mitt emot varandra och vi bad uttryckligen - flera gånger - om respons på vårt arbete för att kunna åtgärda sådant som inte var 100 % bra.



 
Ingen bild

Brummelisa

15 december 2009 09:35

Själv hade jag tänkt skriva att ställisen har dålig självkänsla, och det ligger ju i linje med projiceringsteorin från Kvarnlyckan.

Detta verkar också vara ett typexempel på någon med vad jag har lärt mig heter "external locus of control" (läste psykologi i USA så jag vet inte vad det heter på svenska ;-) ), dvs där man anser sig vara ett offer för omgivande omständigheter och inte själv har något ansvar för sin situation.

Om han ifrågasätter dig en gång till tycker jag du ska tala om för honom att det snarare verkar som att han ser sig själv som ett offer och projicerar sin situation till att bero på DIG, så ska vi se vad han har för svar. Pucko!

Hmmm.. undras om du ens hade skrivit ställisens kön? *rodnar över mina antaganden*

Alltså: bry dig inte, skaka av dig bara - det finns gott om människor som mår mer eller mindre dåligt och försöker hitta syndabockar i omgivningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards