Direktlänk till inlägg 5 december 2009

På staden dag

Av Pipe Line - 5 december 2009 16:02

Vi har handlat julklappar idag. Dessutom har jag hämtat ett paket från Posten innehållandes julklappar. På det hela taget är jag synnerligen nöjd och vi är nästan i mål med julklapperiet.  


Knoddens julklapp är nu klar förutom att vi ska fotograferas och bilden ska framkallas. I julklappspaketet får han en doktorsväska, en pekbok som vi kommer kunna använda för att "prata" med Knodden i början, en cd med barnvisor och en snökula. Hittade också en pekbok om vad man gör när det blir kväll (lekar, borstar tänderna, badar, läser saga, kramas och sover). Är nog allra nöjdast med böckerna eftersom de kommer att komma till användning den första tiden med Knodden för att han ska förstå oss.


Annat i dagens julklappsskörd är 4 whiskyprovarglas till Lillebror och hans fru, hörlurar till Farmor så att hon lättare ska höra vad som sägs på TV, deckare till Syster, memory med familjebilder till Lillebrors äldste och en musmatta till Bonusen. Jag var dessutom förälskad i en miniplattång för 219 kr men Bonusen påstår att han inte behöver det. Nu vet jag inte riktigt vem jag ska köpa den till eftersom vi inte ska fira jul med Rosenflickorna och då köper vi inte julklappar till varandra. Jag är helt klart sugen på att strunta i den regeln... Kanske funkar det till Kusin? Fast hon är redan rakhårig... Hm.


Nu är Bonusen, Darlingen och Bonusens bästis och bowlar. Själv sitter jag här och har ont i huvudet. Tror jag skakade lite väl mycket på nacken i 80-talsdansen igår så jag har fått en danswhiplash. Eller bara träningsvärk.

 
 
mamman

mamman

6 december 2009 13:13

Alla olika pekböcker är perfekta i början när man får hem sitt lilla "äldre" barn. Vad bra också att han först har möjlighet att prata i Taiwan om bilderna för att sen ta dem med hem till er. Han kan knyta i hop det bättre då - tror jag.

I dag går grabben in till Liten och lånar pekböckerna med text i för att lära sig att läsa helt själv utan hjälp av någon vuxen.

Vad roligt med memory med familjefoton. Har du hittat det på nätet eller? Jag blir sugen på att veta mera.

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
Ingen bild

pipeline

6 december 2009 19:12

Det var en fördel som jag inte själv tänkt på - att Knodden kan peka och lära sig orden på taiwanesiska och sedan vet på svenska :-)

Memoryt kan man beställa via www.postfoto.se. Jag är utomordentligt nöjd med varan och kan varmt rekommendera det!

 
mamman

mamman

6 december 2009 19:29

Grabben o Knodden har "samma" ålder och jag ser stora fördelar med att ett barn har ett någorlunda (även om det bara är barnhemsspråk) förståelse i sitt modersmål när det kommer till sin nya familj.

Teckenspråk i alla former man kan komma på är bra - tycker jag. Jag öppnade kylen, slog mig med armarna om kroppen och gjorde frys ljud och sa KALLT. Jag öppnade ugnen (när den var varm) och värmde mig och sa VARMT. Och mycket annat jag kunde komma på.

Man känner sig lite dum i bland men va då, barnet skall ju lära sig förstå.

Tack jag skall gå in och titta på sidan.

http://www.babyonskan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards