Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

On the roads again

Av Pipe Line - 26 januari 2009 22:12

Tre dagar i Linköping kan jag se fram emot. Det är mycket nu. Nästa vecka är jag i Växjö en dag och Kristianstad i två dagar. Det är mest resor och liten tid att hinna jobba med sådant jag ska jobba med.


Vi grunnar mycket på fotona till adoptionsakten. Vem är mottagare av bilderna? Kommer barnet se fotona? Stannar de i landet eller följer fotona med barnet till oss? Får man ha sandaler på bilderna? Är det ok att visa avklädda barn i en pool? Barnrum.... eh... vi har inget ännu. Det står ett tomt rum och väntar på barnbesked. Vi hade inte riktigt tänkt oss inreda det. Vi vill intreda med en bestämd person i åtanke - inte en händelse utan ansikte. Men i adoptionsbranschen kan man inte ha visioner och goda föresatser...


Vi kan inte sända vår gamla utredning till översättning. Den innehåller en mindre lyckad formulering om vår kyrklighet - den är inte fel, men inte heller rätt. Och det står inget om vår historik i kyrkliga sammanhang, t ex att vi är döpta, konfirmerade och välsignade i kyrkan. Det innebär att vi måste övertyga Fru familjerättssekreterare att skriva om en helt ny utredning. Vet inte om hon går med på det. Om inte har vi ett STORT problem som innebär att vi troligen inte kan skicka till Taiwan... Det är f*nimej bara hinder hela vägen!


Var på middag hos mina föräldrar igår. Mamma mår prima och jag har lugnat ner mig åtskilligt. Dramaqueen? Moi? Nähäpp. Inte då.

 
 
Ingen bild

mamman

27 januari 2009 11:22

Korten tror jag i första hand är för den biologiska familjen för att välja ut er. Beroende på hur gammalt barnet är så kanske det i sin tur få se korten men gissningsvis bör ni kunna få sända ner nya kort till barnet i ett album som förberedelse. BFA borde kunna ge dig svar på frågorna angående era bilder. Jag tror inte du skall ha sandaler på korten - BFA, enligt BV var det helt ok, liksom djur på bilder. Alla gånger stannar bilderna i landet, det är ju den biologiska familjens rätt att få se korten och uppföljningskorten i framtiden. Avklädda barn i en pool hade jag nog inte valt, även om det för oss skulle förmedla en annan tanke och känsla som ett underbart sommar äventyr med nära och tjära, grillmat och glädje. Ett barn rum behövs väl inte i akten, det kan ni skicka ner efterhand som det blir färdigt och fylls på.

Diskutera med utredaren om Taiwan och deras troende krav mm. Ge henne tipps om hur hon kan skriva istället, var hon kan få in det och vilka ord som borde vara med.

Fast åt andra sidan så undrar jag vad som egentligen har hänt med det nya regelverket för det låter så extremt förändrat och svår fångat. Fan tänk om dom kunde sätta en ny regel på mödrar vårdcentralen om att alla som är arbetslösa eller inte passar in i den perfekta mallen så tvingas de till abort utav sitt ofödda barn. Jag är heligt förbannad när jag läser dina inlägg och även Brummelisas om det nya regelverket och era utredare, men det är så svårt att formulera sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards