Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Pipe Line - 5 januari 2009 14:35

Jag matar fåglar. Med gammalt bröd. Slängde ut det på vår uteplats och satte mig tillrätta för att titta på glada småfåglar som kalasade på brödkantarna. Förväntade mig koltrastar, gråsparvar och måhända en och annan vilsekommen undulat. Fantiserade om ett litet fågelbord med allehanda fröer, talgbollar och röda äpplen. Jag hann till och med fundera på om man kanske skulle kunna tillverka egen fågelmüsli. Lite gamla nötter och kokosfett....


Precis när jag satt och kände mig stolt över mitt initiativ bröt helvetet loss. Alla fiskmåsar i Öresund fick nämligen syn på mina brödsmulor samtidigt. Uteplatsen är invaderad av stora lunsiga fiskmåsar av varierande storlek och hotfullhet. De slåss. Och låter jättemycket. Alla småfåglar trycker någon annanstans. Liksom jag. Fiskmåsar är säkerligen fullt kapabla att hacka ut ett människoöga innan jag hinner blinka. De äter säkert gråsparvar hela också. På tvären. Borde inte fiskmåsar vara ute till havs och göra sånt som fiskmåsar brukar göra - typ fiska småfisk. Varför kallas de annars FISKmåsar?!


Nu funderar jag på hämnd. Brödkanter med lite vinterkräksjuka på?  Det borde kanske ge dem en minnesbeta...


   

Ovido - Quiz & Flashcards