Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

Tvehågsna adoptanter

Av Pipe Line - 16 januari 2009 18:47

Jag skulle ringa Familjerättssekreteraren idag men beslöt mig för att vänta. Igår började vi nämligen diskutera landval igen.


Fördelen med Taiwan är att vi förmodligen kan börja samla papper direkt och få iväg en ansökan. Därefter tar det 10-18 månader innan vi har Batting hemma. Om det börjar dra mot 18 månader kommer vi kanske hamna i ett jobbigt läge eftersom vårt medgivande bara gäller i 24 månader. Det gäller att medgivandet klubbas så nära inpå "skickedatum" som möjligt. Darlingen är för Taiwan.


Själv har jag alltmer börjat fundera på Etiopien. Nackdelen med Etiopien är att köläget har försämrats. AC säger visserligen att de tror och hoppas på att det kommer fler barnbesked 2009 men för sådant finns inga garantier. Det tar 5 - 14 månader innan vi har Batting hemma. Kör vi på Etiopien kan vi väntar lite med att "förnya" vårt medgivande eftersom vår nuvarande medgivandeålder funkar. Men å andra sidan måste vi köa i Sverige några månader till....


Vi kom inte riktigt överens i diskussionen igår och fick ställa oss frågan vad man gör då? Lottar? Vem har företräde? Vi enades om att vi inte visste och att vi skulle vänta in AC:s uppdatering av väntelistorna i januari innan vi jagar Familjerättssekreteraren...


Det är villrådigt och tvehågset just nu. Här har vi väntat så många månader och plötsligt vet vi inte hur vi ska agera. Jag vill vara 30 år och välja land utan hänsyn vår ålder. Jag vill kunna göra ett val med hjärtat och inte för att ha så höga odds som möjligt att bli föräldrar. F*n vad det suger att virra runt i adoptionsvärlden ibland.


Kan inte Gud skicka en röksignal till oss? Illa kvickt för det är mycket som måste förberedas om vi gasa och köra på Taiwan...





 
 
Ingen bild

mamman

16 januari 2009 19:12

En röksignal......det låter bra.

 
Ingen bild

Brummelisa

16 januari 2009 19:39

*JÄTTERÖKSIGNALEN INGVAR* Taiwan, Taiwan, Taiwaaaaaaaan! :-) Det är MYCKET trevligare och lugnare att vänta i en BB-kö än i Sverige-kö. Att frivilligt vänta i Sverigeköer tycker jag är en lyx som endast 25-30-åringar (utan prickar i hälsoprotokollet, korta äktenskap, BMI-problem osv som gör att de kan vara rökta ifall landet de köar till plötsligt ändrar krav, stänger eller något annat tråkigt) kan kosta på sig!

Men vem är jag att råda?

Hoppas ni kan komma överens om land inom en inte alltför avlägsen framtid!

 
familjeng4

familjeng4

16 januari 2009 21:42

Jag önskar verkligen lycka till nu i valet av land. Jag vill också självklart rekommendera Taiwan, men så klart är vi färgade av att det var där våra gullungar fanns.

http://familjeng4.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards