Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Adoptionen och medgivandet

Av Pipe Line - 14 januari 2009 22:37

Vår familjerättssekreterare har inte hörts av. Vi måste alltså göra ett nytt försöka att pricka in hennes telefontid.


Ikväll har vi skrivit ett brev som vi kan sända till henne. Brevet innehåller de punkter som behöver ändras i vårt nuvarande medgivandet. Det blev en hel del. Speciellt eftersom vår förra utredare skrev ålder istället för födelseår genomgående i förra utredningen. Dessutom har vi fått lite nya släktingar, någon har flyttat, vi har flyttat och våra inkomster har förändrats till det bättre. Men sparandet till det sämre....


Vi har också skrivit ner våra tankar om önskemål om medgivandeålder. Vår familjerättssekreterare vill ange "ej fyllt 5 år". Vi vill helst ha "ej fyllt 4 år". Eftersom det numera inte ska anges på själva medgivandet utan i utredningstexten (eller vad man nu kallar det) så vet jag inte riktigt hur vi ska hantera det. Om inte familjerättssekreteraren är enig med oss - vad händer då?


Fortsättning följer....

 
 
Ingen bild

mamman

15 januari 2009 15:14

Oj så utförligt ni skriver i erat medgivande, jag menar med ekonomi, nya medlemmar i familjen, några som har flyttat osv. Det gjorde aldrig vi, men så är det olika kommuner.

Ålder är ju lite knivig. Jag ser som enda skillnad ett år, ni yngre och hon äldre. Varför vill hon äldre? Det svåra är ju att förklara varför ni vill ett år yngre utan att på något vis göra ”skit” för sig själv.

Men lycka till i detektiv arbetet om varför hon vill som hon vill och i kontaktskapandet.

 
Ingen bild

Brummelisa

16 januari 2009 18:22

Men... alltså... när jag har pratat med vår kontakt hos Organisationen så har hon sagt att det enda de behöver är det nya medgivandet, samt ett tillägg om det är något som har ändrats sedan sist. Och med något som har ändrats så tolkar jag det som: byte (eller - i vårt fall, tyvärr - förlorande) av arbete eller bostad. Alltså STORA förändringar. Det säger ju sig självt att ni har blivit äldre sedan utredningen skrevs. Ska man måsta kommentera detta blir jag då fullständigt AP-TRÖTT på byråkratin.

Och vad det gäller åldern i medgivandet... Är inte det nya förfaringssättet att man inte får medgivande för en viss ålder utan för att ta emot ett barn? Sedan blir avgränsningen i ålder en fråga för er och organisationen när ni skickar ansökan. Tycker mig ha läst det på flera ställen och tycker det låter som en utmärkt lösning. Men jag kanske pratar i nattmössan...

Lycka till med att få kontakt! *KRAM*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards