Direktlänk till inlägg 26 september 2007

Grannen är död och katten är hemlös

Av Pipe Line - 26 september 2007 09:01

I några dagar har jag haft span på en äldre dam som vankat runt kvarteret och betett sig underligt. Hon pratar för sig själv och har en skål i handen. Ser ut som om hon spejar efter något.


Idag frågade jag henne vad hon gjorde. Det visade sig att hennes kamrat - en äldre, liten man dog i augusti. De bodde inte ihop så jag tror inte att de var ett kärlekspar men man har alltid sett dem tillsammans. Hon är lång, amasonaktig, högljudande och han var liten, ihopsjunken och tystlåten. En ganska udda duo.


Anledningen till att hon vankat i kvarteret är den lille mannens katt. En stor gråspräcklig sak som blivit alldeles förkrossad av sitt husses hädanfärd. Hans hus är lämnat till försäljning och katten kan inte bo kvar. Fast det förstår ju inte katten. Han saknar ju sin husse och sitt gamla liv. Den äldre damen älskar katter. Hon har två innekatter som avskyr den lille mannens katt. Alltså kan kattstackaren inte flytta hem till henne.


Det gjorde ont i mitt katthjärta (som jag inte trodde att jag hade). Tänkte på alla gånger jag sett katten ligga behagfullt ihopringlad på den lille mannens trappa och sola sig. Ringde till Darlingen och meddelade den tragiska nyheten. Berättade om den lille mannens katt. Som faktiskt är en ganska välgödd katt. Jag vet varför jag ringde till Darlingen. Jag ville att han skulle säga "ska vi erbjuda oss att ta hand om katten?". Det gjorde han inte.


Nu vet jag inte riktigt om jag är besviken eller lättad. Oavsett vilket har jag fått ett kvitto på att jag är typiskt kvinnlig. Jag hade en dold agenda med samtalet som jag ville att Darlingen skulle förstå av sig själv. Eftersom han är man så fattade han ingenting.


Katten heter Simon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards