Alla inlägg den 25 september 2007

Av Pipe Line - 25 september 2007 22:05

Under det sista året har jag med stigande irritation besökt Apoteket. Tidigare var det en finfin inrättning där man fick hjälp med allehanda medikamenter. Den tiden är tydligen förbi.


De sista gångerna jag frågat efter hjälp på Apoteket har jag blivit frustrerad och förvånad över personalens bemötande. Första gången det hände var när jag behövde receptfri medicin mot diffusa allergiska besvär i näsan. Jag hade tidigare haft en receptfri medicin som jag glömt namnet på. Den fungerade utmärkt. Den var inköpt på inrådan av en apotekare för några år sedan. Alltså trodde jag i min enfald att jag skulle få hjälp att hitta något likvärdigt. 


"Vi får bara ge råd utifrån vad som står på paketen", sa apotekaren.


"Jo, men det står ju likadant på alla förpackningarna. Ni gav ju mig råd förra gången?", sa villrådiga jag.


"Men vi får inte ge rådgivning. Du måste uppsöka en läkare", apotekaren.


"Mina besvär är inte så allvarliga att jag vill belasta vården. Du menar alltså att jag själv ska gissa vilken medicin som är bäst? " sa jag


"Ja, jag får inte lämna rådgivning" sa apotekaren och vände sig till nästa kund.


What?! Vad i helskotta gör hon där om hon inte får ge mig råd? Och ja, jag kan läsa själv men hon det är hennes jobb att veta mer än jag gör. Och varför tillhandahålles 10 olika receptfria mediciner med i princip samma innehåll? Och det är RECEPTFRI medicin. Själva tanken med RECEPTFRI medicin bör väl vara att man inte i onödan ska belasta vården med bagateller utan att man ska få hjälp på annan inrättning?


Idag var jag återigen på besök på Apoteket och stod i kö bakom en ung man som trillat och slagit upp sina knän. Han skulle köpa förband. Flickan i kassan frågar honom:


"Ska du lufta såret?"


Eftersom den unge mannen inte visste riktigt vad som var tillrådligt började han berätta vad som hänt varpå han bryskt avbröts av apotekaren som sa:


"Ska du lufta såret eller inte?!"


WHAT?! Hur ska den unge killen veta om han ska lufta sitt sår? Borde inte HON som är utbildad apotekare veta vad man bör göra?!


Nu är jag mer övertygad än någonsin att Apoteket ska upphöra som institution. De säljer mediciner, de förväntas vara kunniga. Men de får inte lämna råd. Förklara då för mig varför vi behöver dem i framtiden?!


Jag får inte dagens samhälle att gå ihop. Valfriheten ökar. Mångfalden ökar. Folk utbildar sig. Men ingen vill ta ansvar inom sina respektive gebit?


Det är samma sak i bankbranschen. Lagen som är avsedd att skydda konsumentet ger totalt motsatt verkan. Den gör det ännu svårare för vanligt folk att få råd av de som kallar sig experter.


Idag ogillar jag lagstiftning som ger motsatt effekt. Och tycker faktiskt att jag lika gärna kan köpa medicin i lokala ICA-affären om det ska fortsätta på detta viset.





Av Pipe Line - 25 september 2007 09:57

På Arbetsförmedlingens skyltar står det "Nya invandrare". Vad i hela friden är det?


Jag undrar om Gamla Invandrare är motsatsen till Nya. Och menar man då Gamla i egenskap av ålderstilltagna eller Gamla i egenskap "har varit med ett tag".


Ibland tycker jag att man använder så himla konstiga begrepp...

Ovido - Quiz & Flashcards