Alla inlägg den 16 september 2009

Av Pipe Line - 16 september 2009 20:38

Som alla förstått är Taiwanlistan mitt favorittillhåll just nu. Därför vet jag att vi är minst 6 familjer som fått barnbesked sedan vi fick vårt. Kanske är det ännu fler - alla som adopterar från Taiwan är ju inte med på listan. Vi är tre familjer som fått pojkar i samma ålder, dvs. i tvåårsåldern.

Vi kanske är ett helt gäng som åker samtidigt. Det vore jätteroligt!



Av Pipe Line - 16 september 2009 19:51

Nu har vi köpt vår häck. Det blev småttiga ligusterplantor. De storvuxna var på tok för dyra med tanke på vad vi lärde oss i trädgårdshandeln idag. Det är nämligen så att man klipper tillbaka halva årstillväxten varje år för att plantan ska bli buskig. Storvuxna plantor är inte lika täta nertill. För att de ska tätna måste man klippa tillbaka dem ganska mycket. Det innebär att det inte är speciellt prisvärt att köpa stora ligusterplantor. 


Vi har placerat ut häckplantorna där de ska vara och det ser jättefint ut. Jag känner mig oerhört belåten. Men det är en sån dag. En belåten dag. Jag har tillbringat ytterligare en dag med att vara på utbildning och hålla mitt lilla anförande. Det är lika skönt varje gång det är över. Jag kan inte säga att jag är nervös men det ska ändå göras. Vad gäller att prata inför publik stämmer det verkligen att träning ger färdighet. Magen rullar faktiskt inte alls innan jag ska upp på "scenen". Det är märkligt hur man utvecklas utan att egentligen fatta det.


Min gamla chef har varit en av föredragshållarna på utbildningsdagarna. Han har både igår och idag sagt till alla som gått på utbildningen att han saknar mig och att jag är en riktigt stark kraft som han önskade att han kunde ha fått behålla. Jag har haft projektanställningar för honom och det kostar pengar för verksamhetsområdet som inte finns just nu. Jag fick istället en regional anställning och förmånen att jobba med en fantastisk chef och mentor. Min nuvarande tjänst innebär en stor mängd resor och jag kan kallt konstatera att det inte kommer att funka praktiskt den dag vi fått hem Knodden och jag måste börja jobba igen.


Efter två dagars beröm från min gamla chef passade jag på att lägga ut lite nät när vi skildes åt. Jag sa att jag funderat på att anmäla mina tjänster inom ett specifikt område som jag vet är väldigt eftersatt - våra instruktioner. Det är inte omöjligt att det går att lösa längre fram.


Har också nätat lite hos en gammal skolkamrat som startat rekryteringsföretag. Vi käkade lunch häromdagen och varje gång brukar hon fråga om jag fortfarande trivs på mitt jobb. Det gör jag ju men jag sa att jag funderat på livet efter föräldraledigheten. Det kan tyckas som väldigt långsiktigt men jag måste fundera så smått över min tillvaro eftersom jag vet att en förändring måste till. Nu har jag fått i uppdrag att fundera på vad jag vill göra och signalera när det blir dags att skrida till verket. 


Känns bra att ha lite olika strängar att spela på utan att behöva fatta några aktiva beslut just nu. Jag lägger ut lite nät så får vi se vad som fastnar. Det innebär att jag i lugn och ro kan ägna mig åt föräldraledighet och i god tid innan jag börjar jobba igen kan jag ta upp mina nät och se om det fastnat något.

Av Pipe Line - 16 september 2009 19:45

Jag har räknat igen. De sista fem medlemmarna på Taiwanlistan har fått hämta sina barn 2 - 2.5 månad efter Court Hearing. Det är snabbt! Vi har förvisso inte fått Court Hearing dag ännu men även där pekar trenden mot ganska snabb handläggning i Taiwan. Den sista familjen fick barnbesked i slutet av juni och hade court hearing idag. Med en smula tur kommer de alltså hämta sitt barn i slutet av november/början av december.


Om vi då överför dessa räkneexempel på oss skulle vi få resa i januari. Det är ju jättesnart!


MEN vi har inte fått det översatta uppehållstillståndet från Roger Tanner ännu. Jag känner mig passivt stressad. Jag kan inte påverka hur mycket jag än vill. Måtte det komma imorgon så att vi får iväg det innan helgen...



Ovido - Quiz & Flashcards