Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Apropå det här med brösten

Av Pipe Line - 25 juni 2009 08:26

I Malmö har det bestämts att det är tillåtet för kvinnor att bada utan överdel i stadens badhus. Tillåtet men givetvis inget krav. Det var några unga kvinnor som drog igång debatten som nu fått Malmös fritidsnämnd att ta ställning i frågan. De unga kvinnorna jublar över att ha påverkat så att kvinnor har rätt att göra som männen, dvs. bada utan överdel. Kanske är jublet större över att kunna påverka än att vad påverkandet egentligen handlar om.


Jag tycker det är ganska sorgligt när kvinnor mäter sitt eget värde mot männen. Det männen har "rätt" (=bada utan överdel) att göra ska kvinnor också ha "rätt" till. Men varförs ställs kvinnans kroppsliga förutsättningar mot männens? Varför anser vissa kvinnor att männen är normen som kvinnan ska mätas mot? Har vi inget eget värde att värna om?


Kvinnor har bröst. Bröst är sexuellt laddade. De flesta män berörs sexuellt av kvinnobröst. De flesta människor berörs av kvinnobröst. Kanske på olika vis men det är och förblir en kroppsdel som icke är fri från fantasier, bedömning eller allehanda tankar. Kvinnobröst är kopplade till fortplantningsförmågan. De borde inte få vara slagträ i debatten om osakliga skillnader mellan män och kvinnor. Personligen förstår jag inte varför det är så viktigt att få bada utan överdel på badhus. Jag ser min överdel som en förutsättning för att jag ska ha ett värde som människa och kvinna, dvs. att andra människor ser mig i ögonen när de möter mig.


Det är naturligt att det finns en skillnad mellan kvinnor och män. Det är ingen tävling där tävlingen består i hur kvinnan kan likna mannen på bästa möjliga sätt. Tyvärr blir det främst männens som får njuta av badhussegern. Whiplashskada. Tänk om de här unga överdelsaktivisterna istället ägnat sig åt att kämpa mot de verkligt skamliga skillnaderna mellan könen; synen på kvinnor i underutvecklade länder, rätt till lika lön för lika arbete, rätten till utbildning, rätten till att säga nej och ja, trafficking, kvinnomisshandel. Tyvärr gjorde de inget av detta utan ägnade sig åt omvänd klädpoker på badhus, en tävling i hur många plagg män och kvinnor ska ha när de badar i badhuset.


Sorgligt.





 
 
mamman

mamman

25 juni 2009 20:06

Jag kan inget annat än att hålla med dig. Hade inte kunnat säga det bättre själv. Bra sagt.

http://www.babyonskan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards