Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Två dagar kvar till semester

Av Pipe Line - 17 juni 2009 08:58

Igår var Farmor på middag. Hon kom med presenter till Bonusen och finfina vinet till de vuxna. Jag hade lovat att jag skulle köra henne hem men blev befriad från uppdraget - hon skulle ta taxi istället. Ganska skönt med tanke på att det blev sent innan hon åkte hem. Vi åt en jättegod kyckling med champinjonsås, nypotatis och knippemorötter med persilja. Både Bonusen och Farmor åt så de storknade. Det gillar jag.


För några dagar sedan försökte vi känna Bonusen på pulsen angående hans känslor inför att få två syskon på en gång. Det gick bra en stund även om han visade tydligt att han inte ville prata om det. Han fick mycket att "göra" och började prata om annat. Vi är lite oroade över dessa signalerna och vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi kan ju inte tvinga honom att prata samtidigt som vi måste försöka förstå vad som oroar honom. Tydligen har hans mamma börjat pratat om att det kan vara tvillingar trots att bara ett hjärta synts vid kontroller. Orsaken till detta är att hon blivit rund om magen mycket snabbare än vid sin första graviditet. Jag tror den här tvillinggrejen blev lite för mycket för Bonusen. Han har nämligen börjat oroa sig för var alla ska bo i det nya huset som de ska flytta in i augusti. Han har räknat ut att det inte finns tillräckligt med rum för alla när hans bonussyster (8 år) också kommer (pratas om att hon ska bo här i ett år). Det finns rum i källaren. Där är det mörkt och läskigt enligt Bonusen. Och där vill han inte bo. Och som äldste pojke är han förmodligen rädd för att han ska få flytta ner i källaren när alla barnen kommit.


Vi pratar inte så mycket om vår egen adoption. Det är inte så mycket att säga just nu. Vi vet inget. Vi hör inget. Vi pratar mer om bebisen som finns i Bonusens mammas mage. Kanske är det enklare att förhålla sig till för Bonusen. Det är verkligt och påtagligt medan vårt barn än så länge är en "pappersprodukt". Förmodligen är vårt "prat" om bebisen och syskon en promille av allt prat som sker när Bonusen är hos sin mamma. Jag tror att ALLT kretsar kring bebisen. Det är inte så lätt att förhålla sig till för en 11-åring och när alla pratar om vilken stor förändring det kommer bli så är det såklart svårt att hantera. 


Igår berättade vi för Farmor om bebisen. Hon blev nästintill chockad och jag ångrade att vi uppmuntrade Bonusen att berätta om bebisen och nya huset. Men ändå är det viktigt att hon är informerad så att hon vet vad som sker i sitt barnbarns liv och hur det kanske kommer att påverka honom. Hon är emellertid inte alltid så taktfull. Inte denna gången heller. Det kommer ut den ena grodan efter den andra i stil med: 

"Men hon ville ju inte ha fler barn efter den förfärliga förlossningen"

"Så rörigt det är på den sidan av familjen - vi har det så lugnt och bra" (vilket för övrigt inte alls stämmer om man ser på Systers eskapader)


Uhuuuu... jag tycker allt blev så himla rörigt. Jag brukar inte eftersträva fokus på mig själv men denna gången känns det som om vår adoption blivit underordnad Bonusens mammas graviditet. Det stör mig. Jag är nog rädd förr att barnen graderas och att vårt barn hamnar i skuggan av ett barn som egentligen inte ingår i VÅR närmaste familj.

 
 
Ingen bild

Hanya

17 juni 2009 10:31

Det där sista kan jag känna igen. Min syster väntar tvillingar, de har en dotter sen tidigare, och jag blir lite orolig att vårt a-barn kanske inte får samma självklara plats i släkten som systers barn.

 
mamman

mamman

17 juni 2009 12:17

Jag tror jag förstår, även om det inte är fullt ut, långt där ifrån. Vid tid punkt för oss att berätta om våra båda godkännanden föra att ta emot ett barn har det snabbt visat sig att flera ur familjen också skulle ha barn. Inget ont till dem men eftersom vårt (adoption) tog tid så kom det helt av sig och det var graviditet och förlossning som ända samtalsämne. Det var jobbigt då, men ganska omgående efter att vi fått våra små i våra armar så blev det ganska naturligt att centrera till detta nya. I vår familj glömmer man dock att det är adoptivbarn det rör sig om och det måste jag på något vis bara acceptera, mest för min egen skull.

Jag tror och hoppas innerligt att allt blir lika bra hos er och att ni kan få Bonusen att känna sin tillhörighet i er familj. O visst är det svårt med hur mycket man skall prata med barnen, blir det för lite, blir det för mycket och vad tänker de egentligen. Föräldrar handboken…..var är den?

http://www.babyonskan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards