Direktlänk till inlägg 17 september 2009

Svar från väldens bästa Berit

Av Pipe Line - 17 september 2009 09:36

Igårkväll mailade jag bästaste Berit på BFA för att höra statusen för vår adoptionsakt. Jag står inte ut med ovissheten... Så här svarade hon:


"Akten kom från Taipei Mission igår tillsammans med samtycket. Jag kopierade och gjorde i ordning handlingarna så att de är klara att skickas idag. Ni kommer också att få fotokopior på akten och samtycket. Brevet till er går med dagens post.

Handlingarna skickas ner så att översättningen kan påbörjas. Därefter kompletteras de med blanketterna Adoption Agreement och Special Power of Attorney. Dessa blanketter måste finnas på plats i Taiwan innan handlingarna tas
emot av domstolen. När blanketterna anländer är förhoppningsvis översättningen av akten i det närmaste klar. (Blanketterna är f n på UD).

Man kan lämna in handlingarna till domstolen utan uppehållstillståndet. Detta måste dock finnas med till Court hearing. Uppehållstillståndet legaliseras i original och tre kopior. Kopiorna skall endast stämplas av NP och skickas
därefter till Taiwan. När originalet är färdiglegaliserat skickas det omgående. Det är normalt inte någon risk att handläggningen blir fördröjd i domstolen även om översättningen av uppehållstillståndet tar lite längre tid än normalt."

Det innebär att allt rullar på. AA och SPOA är förvisso inte klara men det hinner det bli innan vår akt är översatt till mandarin. Sedan är det raka vägen till domstolen! Tror vi har cirka 3 - 4 veckor innan vi på allvar kan hoppas på att det sker.


Det är skönt att slippa oroa sig för att uppehållstillståndet inte blivit översatt ännu. Jag vet ju att Roger jobbar med andra adoptionsakter (du vet vem du är ....) och i det sammanhanget känns det faktiskt lite futtigt att jaga Roger om ett uppehållstillstånd som inte - i nuläget - stoppar vår resa till domstolen och Knodden.


Idag är en bra dag.



 
 
Ingen bild

Hanya

17 september 2009 10:03

Helt objektivt (ha ha) så tycker jag BFA är världens bästa adoptionsorganisation!

 
mamman

mamman

17 september 2009 11:04

Jag tyckte också att det var bra att ringa och prata när man var lite orolig och inte hade kolla på läget. Efteråt var det så lätt i bröstet på något vis.

http://www.babyonskan.wordpress.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards