Direktlänk till inlägg 31 juli 2008

Skånskan svår?

Av Pipe Line - 31 juli 2008 16:08

PC Jersild säger sig hata skåningar i TV och radio och kräver att de dubbas, textas eller sätts i träningsläger för att hyfsa till sin dialekt till begriplighet.


Om motsvarande hade sagts om nysvenskarnas svenska hade de kallats rasism. Eller diskriminering.


Jag tycker mest synd om personer som säger sig ha så svårt att förstå skånska. Att kräva dubbning och textning tyder på en inskränkthet utöver det vanliga. Vad ska vi göra med alla finlandssvenskar, gotlänningar, jämtlänningar och norrlänningar? Ska alla som inte talar stockholmska dubbas? För vems skull? Stockholmarna själva?


Personligen tycker jag att man framstår som ganska korkad när man säger sig inte förstå vad någon säger. Förstår man inte så får man väl fråga igen. Annars kanske man ska inrätta en SFI-kurs i skånska så att sådana som PC Jersild kan fortbilda sig på äldre dar. 


 
 
Ingen bild

maman

31 juli 2008 16:56

Jag tycker som du.

 
Ingen bild

Läraren

2 augusti 2008 17:21

Jag har jättesvårt att förstå skånska. Jag förstår invandrare bättre än skåningar. Det går inte att förstå ett enda ord de säger och då försöker jag jättemycket... förlåt...
Jag är utbildad lärare och under min utbildning fick vi läsa om olika dialekter och lyssna på en bandupptagning där sveriges olika dialekter var representerade. Skånskan var svårast utan konkurrens. Vad gör man då man näst intill inte förstår ett enda ord? Det går inte ens att försöka gissa sammanhanget?
Förlåt... man vill inte vara så "dum" så man inte hänger med, men det är himla svårt.

 
Ingen bild

Brummelisa

3 augusti 2008 18:06

Själv brukar jag klara mig fint, har bara stött på lite patrull med någon gammal farbror på den skänska vischan som pratade så grötigt att jag gick bet. Det hela utspelade sig när jag satt på en ort i norra Sverige (ah, dessa underbara call centers!) och bokade färdtjänst och sjukresor för personer bosatta i Skåne. Det intressanta i sammanhanget var att gubbf*n hade mage att säga åt MIG "Vasa? Jaog föerståur intu vaud du sajeur, do praotaur ju nåländska!" Ja, jag kan ju göra hans dialekt lika mycket rättvisa i skrift som jag skulle kunna i tal, men poängen kanske gick fram ändå? :-P

Efter att ha läst ditt blogginlägg om skånska så måste jag också säga att jag hade VÄLDIGT kul åt ett TV-program igår där två skånska farbröder stod och pratade med varandra. Det var ungefär som att sitta nykter och iaktta två fyllon som konverserar. De pratade om en häst, och den ena gubben säger:

"Chivas Regal hette han bla bla bla" varpå den andra gubben säger:

"Säär du deit? Skivarps Regal säär du?"

Detta missförstånd upprepades ett antal gånger och jag satt fascinerad och frustade av skratt. Dessa två skånska farbröder skulle alltså ha behövt en lapplänning som tolk för att kunna prata med varandra.

Enough said. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards