Direktlänk till inlägg 19 maj 2008

Dålig information

Av Pipe Line - 19 maj 2008 19:58

Har slösurfat på adoptioner från Landet. Skuttade in och ut i några amerikanska bloggar. Tvärnitade. Några bloggar skriver om att Adoptionsministern i Landet avgick för en tid sedan och adoptionsprocessen sattes under lupp. Det ledde till att det blev tvärstopp i adoptionsprocessen under några veckor. 


Vad jag vill komma till är att detta är en stor grej om man är intresserad att adoptera från Landet. Organisationen har nyhetssidor om länderna. Varför använder man dem inte?


Jag blir mer och mer missnöjd med informationen från organsiationerna. Eller rättare sagt - den obefintliga informationen. Jag besöker ofta danska adoptionssidor. Där lämnas i princip dagligen information om barnbesked, väntetider, nyheter från länderna. Mycket av det som står på dessa sidorna nämns aldrig med ett ord av de svenska organsiationerna. Jag tycker det är mycket märkligt.


Jag betalar rejäla medlemsavgifter varje år. Jag får en medlemstidning. Det är allt! I normala fall skulle jag inte drömma en sekund om att prenumerera på en tidning som kommer några få gånger per år. Jag ringer någon enstaka gång - men det känner jag mig nödd och tvungen att göra eftersom informationen är bristfällig.


Organisationerna skyller på resurser. Jag fattar inte det. Om de ansträngt sig att få ut mer information på hemsidan hade belastningen på dem minskat. Hur svårt kan det vara för landansvarig att en gång per vecka sammanfatta läget i landet? På en av de danska hemsidorna lägger man tom ut information då och då om att det inte har hänt något nytt i landet.


Eller är det så - hemska tanke - att de svenska organsiationerna inte är så framgångsrika i kommunikationen med länderna?  


BFA har t ex inte uppdaterat sidan om Vietnam sedan oktober. Trots att det är ganska stort att USA upphör med adoptioner från Vietnam. Folk som planerar att adoptera från Vietnam behöver ju veta vad som händer.


AC har t ex inte uppdaterat sidan om Estland. Senaste nyheten (förutom julbrev)  kom i maj förra året. Det är ett år sedan.


Det är möjligt att det går ut rundbrev. Men jag tror att rundbreven går ut till de som redan skickat sina handlingar. Vi andra då? Som tvingas köa i 1,2,3 och ibland 4 år. Ska vi bara betala medlemsavgiften och gilla läget?





 
 
Ingen bild

mamman

20 maj 2008 09:55

Välkommen till adoptionsvärlden, du har som vanligt helt rätt.

När du väl sänt dina handlingar till ett land så får du information en gång i månaden (av båda de organisationerna som jag känner till) och den informationen tycker jag kunde ha stått på hemsidorna dock med lösenords skydd men så att alla medlemmar som vill ska kunna komma åt och läsa, informationen har inte varit av större karaktär än att alla som väntar kunnat läsa.

Själv tycker jag att just danska A-Cs sida är super bra och genom den ser vi också hur olika mottagarländerna jobbar med givar länderna. Ibland är det bra att se olikheterna för man kan fråga och få svar på sina egna frågor men ibland sätter det ”griller” i huvuden på en.

Precis som du tror jag att de svenska organisationerna inte vågar ställa frågor och styra upp när de påbörjar ett samarbete med ett land eller fråga om förändringar/förbättringar i ett redan etablerat land. Åt andra sidan tycker jag att dom är som svenskar och representerar våran blyghet. Vi accepterar alldeles för mycket.

Att organisationerna inte skulle vara så framgångsrika i sin kommunikation till länderna är en hemsk tanke men det slår väldigt bra sanningen tror jag, eller kanske att de skulle kunna göra betydligt mera i sin kommunikation.

När man står i begrepp att adoptera och VÄLJA land som ni gör BEHÖVER man veta vad som händer och det innefattar också vad som INTE händer. Adoptions världen förändras och det förväntas att adoptivfamiljerna skall förändra sig i takt med barnen men organisationerna måste också ta sin del och förändra sig för att ha en rak kommunikation med sina ”kunder/klienter”.

Dessvärre är det väl så att det kommer i fortsättningen vara så att adoptionsfamiljer kommer att stå på rad och göra vad som krävs för att få sina små telningar utan att blinka gör dom vad dom blir tillsagda att göra, så även jag/vi.

 
Ingen bild

pipeline

20 maj 2008 23:42

AMEN! Vi är eniga i allt du skriver.

För övrigt kommer jag sakna dig svårt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards