Direktlänk till inlägg 17 maj 2008

Gubbslem

Av Pipe Line - 17 maj 2008 08:51

Varifrån kommer alla män/pojkar som har så snedvriden syn på kvinnor och barn att de måste våldföra sig på dem? Dagens skörd i Sydsvenskan:


"Tonåring häktad för våldtäkt" (18-åring som försökt våldta 14-åring på badplats)


"Ungdomsledare i sexhärva" (40-åring som misstänkt för våldtäkt mot barn i en idrottsförening)


"Pappa häktad för våldtäkt" (grov våldtäkt mot barn och grovt sexuellt utnyttjande 1998-2007)


"Fängelse för samlag med barn" (sexuellt utnyttjande av 13-åring som leder till en dom som ger förövaren 6 månaders fängelse)


"44-åring sålde sin fru" (44-årig man som sålt sin 19-åriga förståndshandikappade fru till minst 100 sexköpare"


Sedan har vi Alexandrarmannen, Engla-förövaren, bilskoleläraren som misstänkt för att vara serievåldtäktsman, man som är en bussåkande onanist som sätter sig bredvid tonåringa flickor och skvätter ner dem, två män som visat sitt kön för småflickor i Malmö, österrikaren som hållt sin dotter och sina barn han fått tillsammans med dottern fångna i en källare, Stureplansprofilerna.... jag kan fortsätta i det oändliga.


Vad tusan har hänt med det manliga psyket? 100 sexköpare har köpt sex av en ung förståndshandikappad kvinna... varifrån kommer de? Vem nyttjar prostituerade? Varför har så många en osund inställning till sex och saknar förmåga att styra sin drift?


Jag är en starkt förespråkare av jämställdhet. Men på senare tid har jag börjat fundera på effekterna av jämställdhet. Inte så att jag vacklar i min grunduppfattning men jag är rädd för att många män i dagens samhälle inte pallar för trycket. De känner sig förringade, marginaliserade, osynliga och  kompenserar det genom att utnyttja sin fysik till att dominera, utnyttja, skada och ta ut sitt självhävdelsebehov på en svagare part - en kvinna eller ett barn. Många av dem har haft en svår barndom. Jag skiter i deras barndom. Jag blir vansinnig när jag hör människor som använder sin barndom som ursäkt för sitt beteende. Barndomar som innehåller misshandel, våldtäkter och annat olämpligt beteende mot barn/tonåringar ÄR fruktansvärt. Men ett begånget brott kan aldrig sanktionera ett nytt brott. Jag vill inte vara delaktigt i ett samhälle som har kedjebrev med brott och tycker att det är ok. 


 
 
KSK

KSK

17 maj 2008 09:42

Glöm inte bort alla kvinnor som är med mannen i många incestfall de är också med på det.
Kvinnor som slänger sina barn i toan,papperskorgen,skogen mm.
Inte bara män som kan våldta utan även kvinnor.

http://blondinbello

 
Ingen bild

Pipeline

17 maj 2008 10:30

Med all respekt för din åsikt så handlade mitt inlägg inte om kvinnor som slänger barn i toan, papperskorgen, skogen. Det handlade om sexuella övergrepp i form av våldtäkt mm.

Om en kvinna begått ett sexuellt relaterat brott mot en man, annan kvinna eller barn skulle det resulterat i helsidor i tidningen. När en man begår brottet resulterar det numera i notiser på några rader. Det är så många fall att det börjar bli vardagsmat.

Och ja - det finns kvinnor som våldtar andra kvinnor, män och barn. Men de är oftare medhjälpare till en man som initierar brottet.

Det jag ville belysa i mitt inlägg handlade om varför det sker en sådan explosionsartad ökning av sexuellt relaterade brott mot kvinnor och barn. Hur många gånger har du hört talas om en kvinnlig onanist som skvätter kroppsvätskor på manliga busspassagerare? Jag nämnde inte trafficking i mitt inlägg - hur vanligt är det att en kvinna köper sex som möjliggörs via trafficking? Hur ofta är en man/pojke offer för trafficking (förmodligen skulle det vara andra män som köpte sex av ett manligt traffickingoffer)? Trafficking hade inte haft en marknad om det inte vore för att män vill utnyttja kvinnor (eller män/pojkar) för sin sexuella njutnings skull.

Men VARFÖR har det ökat så lavinartat?! Det var DET jag ville komma åt i mitt inlägg.

 
Ingen bild

mamman

17 maj 2008 12:23

Jag tror faktiskt det har just med jämställdheten att göra (- varför det har ökat så lavinartat).

Kvinnor i dag vågar anmäla och berätta om vad de varit utsatta för och det är ej längre godkänt av allmänheten att behandla kvinnor som dessa män gör (eller på annat sätt förgripa sig på en annan människa utan dess medgivande). Dessutom är det i dag lättare att få hjälp när man varit med om något väldigt traumatiskt.

Jag tror alltså att jämställdheten i samhället har minskat mörkertalet.

BRA skrivet Pipeline och det är väldigt tänkvärt både för oss som har små pojkar i dag hur vi fostrar dem och för de som har små flickor hur man skall hjälpa dem att inte bli utsatta. Jag tror det måste belysas mycket mera men kanske på ett annat sätt än i dag för att det inte skall fortsätta vara vardagsmat i media.

Ett tänkvärt inlägg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards