Direktlänk till inlägg 13 maj 2008

Ganska tradigt

Av Pipe Line - 13 maj 2008 07:13

Det händer inte mycket. Och det lilla som händer är ganska tradigt. Igår var trädgårdsarkitekten här. Han hade ritat en jättefin trädgård med en cirkelrund gräsmatta med diameter 5 m, en "terrass" för kvällssol och en uteplats närmast huset. En häck som avskiljer carporten från trädgården och en massa buxbombollar var också inplanerade. Gott så. Tills vi började räkna på vad det skulle kosta att få den anlagd.... Med grovplanering, sten, växter och arbete hamnar vi förmodligen på några hundratusen. Det är pengar vi inte har. Vi hade satt av pengar till det men huset blev dyrare än beräknat så de rök i husbyggandet. Ett klassiskt fel. Vore det inte för att adoptionen kostar en hel del pengar hade vi klarat det. Men vi vill helst inte låna till adoptionen... Det ger lite märkligt perspektiv när man inser att trädgården kostar lika mycket som adoptionen


Det är en tungt jobb att anlägga en trädgård från grunden. Och vi såg fram emot att njuta av en totalt ledig sommar. Nu inser vi att vi kanske ändå måste fixa stora delar av trädgården själv. Darlingen har lagt sten förut så han vet hur man gör. Problemet är att det är så MYCKET plattor som ska läggas. Och vi vill ha små gammeldags gatustenar....  Dessutom måste det grävas ut och justeras för höjdskillnader. Hade varit så skönt att få allt gjort och sköta planeringarna själv.


Solen är dessutom borta och det har blivit vanliga majtemperaturer.


Äsch vad trist allt blev i ett trollslag.

 
 
Ingen bild

applecore

13 maj 2008 20:08

Jag är jätteimponerad över att ni tänker anlägga trädgården i sommar. Vi kör pö-om-pö-principen. Förra året (då vi byggde huset) rullade vi gräsmatta, fixade altan och stenlade carporten samt planterade ett äppelträd. I år har jag satt 3 rhododendron-buskar(eller vad de nu heter) och sen ska vi stenlägga resten av garageuppfarten samt sätta upp en gungställning. Jag tror det får räcka... Vi måste ha lite att göra de nästkommande 20 somrarna :-)
/applecore (utan gröna fingrar)

 
Ingen bild

mamman

14 maj 2008 16:06

Hej Pipeline

Jag förstår dina tankar totalt, vem vill ta lån för adoption, det känns fel.

Men.....

Om du tittar krast (förlåt) så dröjer det troligen ett tag till innan ni får sända någon akt till Ert land och sen tar det något år innan ni får barnbesked.

Finns det möjlighet där att under de åren, jag tänker kanske 3år, lägga undan så ni får ihop igen till adoptionen?

Kan ni NU låna från ADOPTIONS pengarna och om eller när ni behöver dem så lånar ni upp i bank det ni har kvar i SKULD från trädgårdskostnaden?

Jag vet att det är en avig fråga det här med pengar och adoption men ni måste ju leva GÖTT under tiden ni väntar :-)

Appelcores allternativ är inte heller dumt, så gjorde vi.

Kram och lycka till med trädgården

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards