Direktlänk till inlägg 27 mars 2007

Hemutredning del 1

Av Pipe Line - 27 mars 2007 16:36

Idag hade vi första mötet med vår hemutredare. Jag är redan lite "trött" på det. Känner mig otroligt otålig och vill spurta igenom allt så att vi snabbt får medgivandet och börja på allvar.

"Ni har säkert redan läst om de 10 punkterna vi ska gå igenom", sa utredaren.

"Ja", sa vi och försökte låta bli att flacka med blicken.

Sanningen är den att jag har läst men inte lagt på minnet. Därför har jag kollat upp vad som ingår:

Utredningens 10 punkter

1. Tidigare förhållanden
Uppväxt, utbildning, förvärvsarbete. Uppfattning om uppväxtmiljö och relationer med föräldrar, syskon, syskonbarn etc

2. Nuvarande förhållanden
Hemmet, bostadsmiljö, arbete och ekonomi.

3. Hälsotillstånd
Tidigare och nuvarande hälsotillstånd, genomgångna sjukdomar.

4. Personlighet och intressen
Personlighet, intressen och fritidssysselsättningar. Vänner och umgänge.

5. Religion, livsåskådning

6. Äktenskap/Samlevnad
Tillbakablick på äktenskapet. Nuvarande relationer mellan familjemedlemmar. Inställning till den planerade adoptionen hos släktingar och andra personer i omgivningen.

7. Motiv till adoptionen
Orsaker till och överväganden i samband med adoptionsplanerna.

8. Kunskaper och erfarenhet av barn
Tidigare barn i familjen, deras anpassning och utveckling. Erfarenhet av barn och ungdom, uppfostringsideal. Förväntningar och förberedelser inför föräldrarollen.

9. Referenser
Utredarens redogörelse för samtal med referenter.

10. Utredarens sammanfattning och bedömning.

Vi kom bara igenom halva punkt 1. Sambon berättade om sin uppväxt och sin bakgrund under under en timmes tid. Sedan var audiensen slut. Nästa gång - 27:e april - är det min tur att förtälja om min bakgrund. Jag kommer säkert att pladdra för mycket.

Läste någonstans att vissa fick skriva livsberättelser. Det hade varit något för mig. Jag hade blivit mer koncis då.

När vi var färdiga hos Familjerätten tog vi sats för att åka och titta på vitvaror. Det var tröttande. Dessutom fick jag akut hunger och vattenbrist. Så går det när man äter frukost!

Hann slinka in hos lokala sömmerskan så att hon kan sy upp axelbanden på min bröllopsklänning. Typiskt nog stötte jag på LillaHultarna som varit på BVC med junior. Jag var ju ute på hemligt uppdrag. Känner mig så extrem skyldig när jag inte säger sanningen. Men å andra sidan sa jag inte osanningen heller. Jag sa helt enkelt ingenting. Men sånt kan också kännas kymigt när man är van vid att berätta om allt. Det är för övrigt en sida hos mig som sambon tycker är mycket, mycket märklig.

Tycker inte jag.








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards