Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Omvälvande tider

Av Pipe Line - 7 juni 2009 13:16

Idag ringde Bonusens mamma. Hon är gravid i 13:e veckan. Samtidigt meddelades det att de köpt hus. Det är storligen förvånande att Bonusens mamma nu är gravid. Hon har alltid varit mycket snabb på att berätta att det är Darlingen som får ta på sig ansvaret för syskon till Bonusen. Hon har inte varit det minsta intresserad av att återuppleva småbarnsåren. Nu har hon tydligen kommit på andra tankar... Och en liten dj*vel sitter på min axel och flinar lite och säger: "Är du förvånad, hon härmar ju dig i allt annat så varför inte i familjeavseendet också?". Hur som helst är hon i samma ålder som jag så det är ju förenat med vissa risker att bli gravid. Det ska således göras ett fostervattensprov. Jag hoppas att det går bra och att det föds en frisk liten krabat.


Bonusen hade - enligt sin mamma - varit väldans orolig för om jag skulle bli ledsen eftersom jag inte kan få barn. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Kanske ska jag börja använda barnanpassade metaforen "jag väntar barn i hjärtat och din mamma väntar barn i magen" för att han ska förstå att jag är lika glad för mitt framtida barn som fötts av en annan mamma i Taiwan som hans mamma är glad för sitt framtida barn som hon föder själv. Men jag tror faktiskt att Bonusens mamma förstärker sin sons oro. Hon har en tendens att använda honom för sina egna känslomässiga syften. Tillskriver honom sådant som hon själv känner för att göra det legitimt. Jag blev nog mest misstänksam över detta när Bonusens mamma sa att Bonusen bett henne ringa Darlingen för att berätta eftersom han själv inte ville göra mig ledsen. Hm... är verkligen 11-åringar så strukturerade och empatiska?


När jag tänker på Bonusens släktkonstellationer blir jag alldeles matt. Jag försökte mig på att göra ett hastigt familjeträd för Bonusen men pappret räckte inte till. Jag ska göra ett nytt försök i sommar tillsammans med Bonusen. Tror att det är viktigt att sätta honom i mitten och utgå från honom när man skapar hans familjeträd. Förhoppningsvis kommer Bonusen definiera sin spretiga familj med känslomässiga band istället för biologiska band. Jag känner en svag oro för att Bonusens mamma ska uttrycka sig slarvigt om "riktigt" syskon kontra adoptivsyskon. Samtidigt har Bonusens mammas pojkvän en dotter som bor i ett Land på andra sidan jordklotet vilket förhoppningsvis minskar risken för felsägningar.


Måtte Bonusen klara allt som händer runt omkring honom. Han har varit i ensamt majestät i 11 år. Nu kommer han inom loppet av 1-1.5 år få två syskon. En liten liten och en liten modell större. Det vore inte helt förvånande om han hamnar i något slags existensiell  kris. Jag önskar att vi kunde förbereda oss på detta och jag har funderat på om det finns någon man kan fråga. Bonusen får en familj som inte kommer likna många andras. Halvsyskon, adoptivsyskon och styvfarssyskon. Jisses - det är verkligen annorlunda...  


Det är faktiskt ganska rörigt både på Darlingens och Bonusens mammas familjesida. Det är skilsmässor, vårdnadstvister, nya barn i nya familjer, barn som bor på andra sidan jordklotet. Det är bara min familj som är intakt och konstant. Så märkligt livet kan vara.


Och mitt i stormens öga står Bonusen.

 
 
mamman

mamman

9 juni 2009 14:04

Oj det kommer inte att var lätt för bonusen med två syskon så tätt inpå och på båda hållen, men det blir ju klart inte svårare för honom än andra som får småsyskon. Det svåra ligger nog i att han inte skall känna sig undanskuffad från något håll.

Jag har inte med det att göra men kommer han att följa med och hämta hem battingen? Det skulle ju klart inte lösa all problematik kring att få syskon men möjligen göra honom mera delaktig, sen förstår ju jag att det finns andra tankar och behov i er önskan som kan göra det lite besvärligt med att bonusen följer med.

Är själv osäker i dag på om vi gjorde rätt när vi hämtade Liten.

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
Ingen bild

Soley

10 juni 2009 19:26

Jag bruka fråga folk som frågar mig om min syster och jag är "riktiga" syskon - vad de sätter in i ordet riktig. Oftast blir ju svaret att de avser "biologisk". Efter att ha pratat en stund om syskonskap(om man nu anser det vara värt besväret), så talar vi om vad som är utmärkande för riktigt syskonskap och svaret är då f-n inte att man har legat i samma mage...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards