Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Småland från sin bästa sida

Av Pipe Line - 1 juni 2009 19:40

Tackomlovom att jag äntligen kommit till en småländska stad som är fantastisk - Växjö! Allt har varit till belåtenhet hittills. Trevliga människor, sol, överbra hotell, trevliga kollegor, medelhavsstämning (kan bero på solen). Men framförallt och överallt finns det leende människor. Ingen är otrevlig, snarstucken eller svår att prata med. I like.


Annars inget nytt under solen. Jag gav upp mina försök att sända fotofilerna till BFA medelst mail - igårkväll sände jag istället en cd skriva. Tack "mamman" för ditt tips om att spara ner som bildspel. Testade det du beskrev och lärde mig något nytt på vägen. Tyvärr tror jag inte att det hade löst mitt problem eftersom storleken på filen var densamma som tidigare. Och det var storleken som var värsta utmaningen - i alla fall via det mailprogram jag använde.


Nu är jag ganska mätt och belåten efter att ha ätit av hotellets kvällsmat. Jag är fortfarande alldeles tagen av att man kan bo på ett hotell som bjuder på kvällsmaten! Och det var inte vilket "skit" som helst - god korv stroganoff, härligt potatismos, salladsbuffé, ostar, efterrätt och V6 tuggummi. Och personalen är fantastiskt trevlig! Och ändå 500 kr billigare än hotellet i Jönköping! Mitt hjärta klappar inte för Jönköping av flera skäl.


Inget nytt på adoptionsfronten idag. Det har varit en välbehövlig vilodag. Under tiden har jag börjat reflektera över diverse viktiga saker som jag vid tillfälle ska ta reda på, t ex om det är stark eller svag adoption i Taiwan och om alla asiater är laktosintoleranta.



 
 
mamma g

mamma g

1 juni 2009 22:31

hejhej, stort grattis till att ni fått iväg alla papper...
kände att jag kunde svara på frågorna: adoptionen i Taiwan är svag, dvs behöver en runda i Tingsrätten, barnen anländer Sverige som fosterbarn....och alla i asien är inte laktosintoleranta. Våra barn får mjölkprodukter och det går bra (hade fått det även tidigare), men det kan ju dyka upp längre fram....
lycka till nu med barnväntandet :-)

http://familjeng4.wordpress.com

 
mamman

mamman

2 juni 2009 08:49

Alla barn är inte laktosintoleranta men är det inte så att det är Sverige som enda land i världen har pastöriserad mjölk? Barnen som är adopterade har kanske inte kommit i kontakt med dessa mjölkprodukter tidigare. En försiktighet kan ändå vara bra eller om man märker problem med magen, att man direkt går över till lite laktosprodukter.

Ett år efter grabbens hemkomst fick han problem med magen, vi gav honom ett år med laktos produkter både på dagis o hemma och introducerade sakta den vanliga mjölken, det gick bra och är bra.

Var medveten, det räcker långt, som med mycket annat.

Synd jag inte kunde hjälpa dig mera med Power Pointen, det hade ju gått lite fortare. Tyvärr hittade jag inte den filen jag gjorde då efter festen, så jag hade lite svårt att ”gå” tillbaka o titta. Skönt att det nu är över i alla fall.

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
Ingen bild

Mamma till em kinaflicka

3 juni 2009 13:29

Håller tummarna att ni snart blir matchade. Väntar med spänning på att få veta vem som blir just erat barn. Tack för att vi får följa med på färden.

 
Lille skutt

Lille skutt

4 juni 2009 17:10

Hej och grattis till att papperen är fixade.

Alla asiater är inte laktosintoleranta. Vi hade också blivit "varnade" men när vi tex hade barn på P:s födelsedag som alla blivit adopterade till Finland 2007 så var inget av dessa 5 barn laktosintoleranta. (Och Sverige är inte det enda landet i världen som pastöriserar mjölken... :D )

Nu börjar den riktigt riktiga väntan... ;) Håller tummarna att den ska bli kort.

Lille skutt

http://www.lilleskutt.wordpress.co,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards