Direktlänk till inlägg 16 april 2008

Barn med speciella behov

Av Pipe Line - 16 april 2008 10:11

På BFA:s hemsida kan man läsa om vilka barn - med speciella behov - som behöver föräldrar i dagsläget.


Jag tycker att listan blir längre och längre. Det händer just inget mer än att det tillkommer ytterligare barn. Just nu finns det 19 barn (både ensambarn och syskon). Det är mycket. 


Har BFA fler barn med speciella behov att placera än övriga organsiationer? AC har inte alls lika många (5 + flera syskonpar från Etiopien). FFIA vet jag inget om mer än det just nu finns 9 SN-barn från Kina som söker föräldrar - allt annat går bara att läsa för medlemmar.


Det är konstigt. Väntetiderna ökar. Många höjer medgivandeålder. Ändå verkar det som om det inte räcker till. Eller har antalet äldre barn och barn med olika typer av speciella behov ökat kraftigt på senare tid? Speciellt många barn med speciella behov har Taiwan. Hur kan det komma sig?


Jag känner mig riktigt förvirrad. Och sorgsen över att barnen finns kvar på listan vecka efter vecka, månad efter månad.




  

 
 
lilleskutt

lilleskutt

16 april 2008 20:56

Det är konstigt att vi i Finland inte alls har det där systemet med att kunna adoptera ett "waiting child". Inte åtminstone så att det skulle finnas ett galleri med bilder att titta på.

BFA kanske har velat jobba med sn-adoptioner. Jag vet att en av de finska organisationerna inte alls hade sn-adoptioner från ett visst land, innan det var flere sökande som bad dem undersöka om det var möjligt med sn från detta land. Det är delvis alltså säkert upp till aktiva sökande och organisationer att visa sitt intresse.

Vår organisation har sagt att de flesta länder jobbar med barnskyddet inom landet och som ett resultat får de fler barn placerade i sitt hemland. Det betyder kanske en procentuell ökning av andelen sn-barn vs andelen "friska" barn för sn-barnen är säkert också svårare att placera i hemlandet?

Spekulationer...

http://www.lilleskutt.wordpress.com

 
Ingen bild

pipeline

17 april 2008 07:31

Vill bara förtydliga att det inte är vanligt att ett foto visas på barnet.

Jag är benägen att hålla med dig i dina spekulationer. I framtiden tror jag att vi går mot en utveckling som innebär att adoption i mycket högre utsträckning kommer handla om barn med speciella behov. De friska barnen kommer förmodligen att kunna placeras i det egna landet. Ibland tycker jag att det känns läskigt med den här sorteringen - friska barn stannar i landet medan vi adopterar bort de ofriska barnen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards