Alla inlägg den 17 april 2008

Av Pipe Line - 17 april 2008 23:10

Tittade på Debatt ikväll. Lilla Hultaren deltog i egenskap av brottsoffer och var inbjuden för att debattera vad man ska göra med förövarna som begår brott mot barn.


Jag rördes till tårar. Är emellertid osäker på min egen ståndpunkt i frågan. Min första omedelbara tanke är att oskylda människor måste skyddas från personer begår dessa brott. Att förövaren själv blivit utsatt för brott är förmildrande i så motto att man kan få en förklaring till övergreppet/mordet. Men det innebär inte att ansvaret för handlingen är mindre. Du har som individ och förövare alltid ett val - även om du varit utsatt för brott som barn som skadat dig för livet. Varför ska normala människor vända andra kinden till och visa en förlåtande inställning när inte förövaren själv kan göra det mot de handlingar som de blivit utsatta för?


Jag har väldigt svårt att acceptera att jag och andra oskyldig medmänniskor ska utsättas för den risk det innebär när förövarnas handlingar ursäktas och personen får återgår till samhället utan att fått adekvat vård. En förövare kan vägra att ta emot vård medan jag inte kan vägra att bli offer för förövaren. Det är djupt orättvist.


Jag tänker på Riccardos mördare. Som håller sina huvuden högt när de går in i rättssalen. Som visar oerhört liten insikt i vad de gjort. Och jag tänker på ett uttalande som en av dem gjorde strax efter mordet. Uttalande i stil med "det är jättejobbigt för nu måste jag planera om hela mitt liv". Då blir jag arg. Jättearg. Hur kan han uttala sig på det viset när han tagit en annan människas liv?! 


Och jag blir ännu mer arg när jag tänker på hur man hanterar fallet med Louise vars mamma kastade ut henne och hon fick flytta till sin pappa som förgrep sig på henne i flera år. Och sedan tilldömd pappan - trots övergreppen - vårdnaden av Louise. Enligt synsättet att förövarnas beteende kan förklaras av deras barndom - vad gör då samhället för Louise? Hon är ju en högoddsare när det gäller framtida brottslighet. Hon har den perfekta ursäkten att bli en samvetslös förövare med samhällets benägna hjälp. Det är inte rätt.




Av Pipe Line - 17 april 2008 07:34

Jag trodde att Clinton och Obama var på varsin sida. Det är de inte.


Förresten ligger USA jättelångtbort och man kan faktiskt inte hålla reda på allt. Jag har fullt sjå med att ha koll på om toapappret håller på att ta slut.



Ovido - Quiz & Flashcards