Direktlänk till inlägg 21 augusti 2009

Grrrrrrrr....

Av Pipe Line - 21 augusti 2009 08:57

Vår socialsekreterare måste godkänna vårt barnbesked. Jag ringde och Darlingen mailade. Vi fick kontakt. Darlingen åkte in till stan för att personligen lämna alla papper till henne för genomläsning. Hon lovade att sända dem i retur till oss med vändande post. Idag kom det. Hon hade inte skrivit under. 


Så Darlingen fick återigen ägna en hel förmiddag åt att försöka få tag i henne. När det äntligen lyckades var hon på väg ut och sedan hem för att fira helg. För att inte förlora ytterligare en dag beslöt Darlingen sig för att åka in till stan och lämna papperna i receptionen. Där virrade man bara på huvudet och flinade lite när man fick höra talas om hans ärendet. Uppenbarligen var det inte en helt unik situation. 

Alla kan göra fel men vissa kan göra fler fel än andra:


  • Hon vet inte vem vi är. Hon har förväxlat oss med andra familjer flera gånger. Denna gången hade hon precis läst vårt barnbesked men lyckades ändå förväxla oss med två familjer som söker medgivande.
  • När vi funderade på medgivandeålder och ev. adoptera syskon var vi på samtal. Hon ägnade hela timmen åt att prata holding (!). När vi gick därifrån fick vi veta att det inte var säkert att vi skulle få nytt medgivande eftersom Darlingen hamnar över åldersgränsen. Hon skulle diskutera det med sina kollegor. Efter några veckor av vånda och ilska hos oss kom en lapp - en kopia på en sida i handboken där hon kluddat att allt var ok och att hon inte velat lova något hon inte skulle kunna hålla.
  • Hon har stavat fel på Darlingens namn i consentet. Vi påtalade det inte direkt eftersom det inte i det läget utgjorde något hinder. När det blev dags att fixa ett intyg om vår förmåga att försörja ett barn bad vi om ett nytt consent. Intyget kom men inget consent. Nytt mail. Hon hade gått på semester. Vi påminde henne igen när hon kom tillbaka. Då fick vi till svar att hon visst skickat ett nytt consent (underförstått att vi slarvat bort det).

Denna människa ska göra hembesök hos oss när vi fått hem Knodden. Det finns väl stor risk att hon åker hem till någon annan och rapporterar att inget barn syntes till. Det vore inte alls bra.


 
 
Ingen bild

Hanya

24 augusti 2009 10:28

Ja du, man upphör aldrig att förvånas över att vissa människor tillåts fortsätta missköta sitt jobb. Extra illa är det så klart när det gäller så viktiga saker som adoption :-(

 
mamman

mamman

24 augusti 2009 10:37

Fy bubblan vad jobbigt.

Blir lätt frustrerad när jag läser om att det uppenbart inte är första gången hon "gör fel", eftersom man reagerar i receptionen, jag menar hon skall företräda barn som skall adopteras men också avgöra om barn far illa eller inte i sina familjer. Det är skrämmande att hon får vara kvar på sin post.

I Malmö borde det finnas flera social sekreterare. Nästa gång, om ni väljer fler gånger det vill säga så se till att få en annan sekreterare. Det hade jag gjort.

Lycka till

http://www.babyonskan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards