Direktlänk till inlägg 8 juli 2009

På Taiwanfronten intet nytt

Av Pipe Line - 8 juli 2009 10:17

Jag har ringt BFA. Mitt egentliga ärende var att kolla om det skulle komma någon faktura på översättning. Det ska det inte. Det ingår i utlandskostnaden. När vi fått barnbesked ska våra handlingar legaliseras och då kommer vi att få en faktura på det som beror på hur många handlingar vi har som behöver legaliseras.


När jag ändå hade Berit på tråden tog jag chansen att småprata lite. Fick reda på att barnbeskeden som Chung-Yi personalen lämnade på sommarträffen var till familjer som köade i kön för 0-2 år. Glädjande eftersom samtliga familjer hade väntat länge. 


Sedan fick jag också vet att vi troligen att bli utvalda av en biologiska mamma eller biologisk familj. Personalen på Chung-Yi väljer i princip endast adoptivföräldrar i de fall det gäller ett hittebarn eller barn vars föräldrar förlorat vårdnaden om dem. Man får inte veta om man varit med i "misslyckade" matchningar, dvs. där vi inte blivit valda.


Det blir att fortsätta att vänta. BFA får inga som helst förvarningar innan barnbesked. I brist på annat att sysselsätta våra hjärnor med samlar vi lämpliga namn samt bettar om kön och ålder vid barnbesked. Som vanligt är vi eniga och ligger väldigt nära varandra. Så värst mycket betting blir det sålunda icke. 



 
 
Ingen bild

Maria

8 juli 2009 11:08

Hej!
Jag ville bara ge mig tillkänna som en av dina nya läsare. Min man och jag har precis startat upp vår adoptionsprocess med att ställa oss i kö hos AC och BFA. Första mötet med kommunen blir om några veckor, och vi har gått kursen. Vi är precis som ni malmöbor, så det är intressant att läsa hos dig hur de på kommunen betett sig och hur allt funkat. Vi har kort äktenskapslängd samt min ålder (snart 41, min man är yngre) som minus, hoppas det går ändå. Lycka till nu, ni är ju så nära!

 
Ingen bild

pipeline

8 juli 2009 12:48

Välkommen hit! Kul med en Malmöbo :-)

Det kommer säkert att gå bra! Du har säkert koll på det nya förslaget på ny adoptionslag som lagts fram om att medgivande ska gälla i tre år istället för nuvarande två år. Hoppas att förslaget hinner gå igenom så behöver ni inte oroa er på tre år.

Hur länge har ni varit gifta? Som du säkert konstaterat vid detta laget har vi fått vänta på att vårt äktenskap mognat till 2 år. Jag tror att vi hade kunnat skicka handlingarna tidigare annars. Åtminstone vad gäller Taiwan, kön 2-5 år.

Det har varit lite rörigt på kommunen för vår del eftersom man omorganiserat. Jag tror dock att de är klara med det nu så att ni får kontinuitet i utredningen. Det är skönt att slippa lära känna en ny utredare mitt i. Lycka till med utredningen!

Fråga gärna om du har några frågor.

 
Ingen bild

Maria

8 juli 2009 18:13

Hej igen!
Vi har varit gifta i ett halvår, men som jag förstått så lär vi knappast få skicka iväg något innan vi varit gifta i ett par år i alla fall. Men om man ska se väntan som något positivt så har jag (teoretisk) möjlighet att göra något åt mitt BMI för att öka på antalet möjliga länder... så nog finns att göra medan man väntar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards