Direktlänk till inlägg 22 maj 2009

Smålänningars attityd

Av Pipe Line - 22 maj 2009 09:20

Ännu en vecka på resande fot är lagd till handlingarna. Småland igen. Ett svårt ställe. Hela Småland är faktiskt svårt. Folket är egensinninga, går sin egen väg, allmänt negativa, svåra att lära känna, omuntra, oerhört misstänksamma mot "centralbyråkrater" och annat löst folk som befinner sig utanför Småland. De har fullt upp med sina fasader och vägrar blotta sig vilket gör mitt jobb oerhört svårt. På alla andra ställen har folk varit helt ärliga med sina tillkortakommanden vilket innebär att jag kan anpassa mig efter deras förutsättningar. För det handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om att få med alla i båten. Smålänningar verkar inte alls vilja vara med i båten. Man vill ha sin egen båt. Som inte är kopplad till moderfartyget alls. Det är som att befinna sig i ett parallelluniversum - ett småländskt universum som går sin egen väg, lyssnar inte och betraktar andra universum med tigande misstroende och ett annat universum som försöker anropa det småländska men inte får några som helst signaler tillbaka.


Jag är faktiskt rejält störd över det misstroende smålänningarna visar mot vår arbetsgivare. Varför tror man hela tiden att man vet bättre än sin arbetsgivare? Varför tycker man att arbetsgivarens visioner och strategier bara är skit och vägra anamma dem? Om man känner så - varför är man kvar i båten?! Jag är inte alltid med på alla förändringar men när jag tvekar finns det bara ett enda sätt - jag jobbar mig igenom varenda invändningar jag har, vänder och vrider på argumenten, försöker hitta det som triggar mig i förändringen, försöker anpassa mig, gilla läget och vara en lagspelare. Det är min förbannade skyldighet om jag vill fortsätta få lön från min arbetsgivare. Det är falskt och märks tydligt när man inte tror på det man gör. Alltså finns det bara ett enda val om man inte tycker likadant som arbetsgivaren längre: häng med i båten eller hoppa ur. Men smålänningarna hänger med, surar tyst, betraktar med tystnad, sliter för att leverera men det görs inte med glädje utan snarare något slags trotsighet som är helt obegriplig att förstå. Och hela tiden bubblar och jäser det som värsta tångruska. 


Ursäkta alla smålänningar, men jag är faktiskt j*kligt trött på den småländska attityden. Jag är trött på de slutna leden, att inte känna mig välkommen, att hela tiden var den som söker kontakt men mötas av undanglidande blickar, stela leenden och ohjärtlighet. INGEN annanstans har det varit så. I andra delar av södra Sverige har jag mottagits på ett vänligt och öppet sätt. I Småland har jag mötts av ointresse, misstänksamhet, fientlighet. Det är bortvända ryggar när jag håller föredrag, lågt engagemang, insticken är få till antalet och oftast negativa. Smålänningarna är banne mig inte välkomnande.


Jag har ett besök kvar i Småland. Om en vecka. Jag hoppas innerligt att det besöket vänder min nuvarande syn på smålänningar. Men det har jag hoppats på varje gång.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards