Direktlänk till inlägg 11 november 2008

2008 års adoptionsutredning och lite till

Av Pipe Line - 11 november 2008 10:02

Idag tog jag mig för att ringa sekreteraren i utredningen för att luska om man uttryckligen skulle behandla åldern i utredningen. Det ska man. Utredningen ligger i fas vilket i dagsläget innebär att det kommer att presenteras 1 juli 2009. Därefter blir den ett SoU betänkande som skickas på remiss till olika myndigheter och instanser (bla adoptionsorgansiationerna). Remisstiden brukar vara några månader. När synpunkterna samlats in görs en proposition som ska behandlas av Regeringen. Detta kan ta olika tid beroende på hur angeläget det är att få frågan avklarad.


Med andra ord kommer 2008 års adoptionsutredning förmodligen att innehålla saker som påverkar oss MEN den kommer inte hinna få genomslag innan vi ska ansöka om nytt medgivande. Det var synnerligen skönt att veta.


När jag ändå var i farten ringde jag även till BFA. Den korta kön i Taiwan går långsamt och man förväntar sig att den korkas igen av Vietnam-väntare i början av nästa år. Vietnam-väntare har bra kötider och låga medgivande. Det är relativt vanligt att mammorna missbrukar droger och tar amfetamin under graviditeten. Detta kan ge skador, t ex abstinensbesvär hos barnet, men skadorna har inte samma karaktär som FAS mm som ger livslånga skador som inte är korrigerbara.


När det gäller nya länder har Nepal krav på 3 års äktenskap (=vi kan inte skicka). Man har också ansökt om ackreditering i Ryssland men räknar med att det tar minst ett år. Det är vanligt att barnen har alkoholskador precis och man får räkna med att problemet är större än i Polen och Litauen.


OM vår kötid skulle räcka för att skicka till Taiwans 0-2 års kö får vi räkna med att det kan ta mycket lång tid att få barnbesked. Kanske så lång tid att mer än medgivandetiden krävs (2 år). Det är troligen möjligt att skicka till 0-2 års kön och sedan switcha till 3- 5 års kön. Det är ingen som testat detta så landansvarig var osäker på hur det skulle hanteras. Jag berättade om vårt dilemma med att vi ville ha ej fyllt 4 år medan familjerättssekreteraren vill sätta ej fyllt 5 år. Då berättade Berit att den sista familjen hade fått två bebisar (en 6 månaders och en 1,5 åring) trots att de stod i kön för 3-5 år. Anledningen var att den biologiska mamman ville ha en svensk familj och att det saknades syskonmedgivande i den korta kön - man hade helt enkelt kolla i kön för 3-5 åringar för att finna en familj som stämde med den biologiska mammans önskemål.


Just idag verkar det som om vi ska försöka förhala att ansöka om nytt medgivande så länge som möjligt. Vi förlorar bara i medgivnadetid på att ansöka om nytt redan nu. Vi är helt beroende av att det är giltigt så länge som möjligt eftersom det ser ut att dra ut på tiden ytterligare innan vi kan utropa oss som föräldrar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards