Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Lite lugnare men ändå inte

Av Pipe Line - 10 september 2008 21:50

Idag ringde enhetschefen på Familjerätten.


Vi pratade lite kort och jag nämnde vår önskan att höja medgivandeåldern och ev. få medgivande för syskon. Hon kontrade blixtsnabbt med att ta upp äldre barn och anknytningsproblematiken. Jag blev överrumplad men fick ur mig att vi var medvetna om att riskerna men att vi ändå ville diskutera en höjning och få Familjerättens infallsvinklar på våra tankar. Kände mig rentav riktig ödmjuk över min försonliga inställning - på ytan. Jag insåg nämligen snabbt att det varken var tid eller plats att diskutera medgivandeåldern och att det var hennes generella åsikt jag fick ta del av. Och i viss mån är jag benägen att hålla med henne - riskerna är större - men det finns så mycket annat som bör tas i beaktande. Hon hann även säga att om vi inte var nöjda med deras beslut - när de fattat ett - kunde vi överklaga till nämnden. Som om hon utgick från att vi inte skulle bli eniga. Kändes sådär.


Hon var, trots utfallet om anknytningsproblem och äldre barn, en vettig person att prata med. Hon kommer lämna vårt ärende till en erfaren utredare som kommer att ringa upp oss för att boka en tid. Vi måste ladda med ordentliga argument för både högt medgivande och syskon.


Jag kan inte hjälpa att börja fundera på om det står något i vår utredning eller mapp om att inte vi bör bli betrodda med ett högre medgivande än det vi fått. Det verkar ju höjas medgivande och fås syskonmedgivande i parti och minut? Eller är vår kommun ovanligt restriktiva med medgivandeålder?


När det gäller förlängning av medgivande och vår ålder kunde hon lugna mig rejält. Deras syn på åldern är att man inte får vara över 42 år vid ansökningstillfället, dvs. första gången man utreds. Om man redan har ett medgivande, man fyller 42 år och medgivandet måste förnyas är man inte lika strikta med åldern. De räknar med att det behövs 2 medgivnade för alla numera. För oss som är över 40 innebär det att man har 4 år klara. Om det behövs ett tredje förnyande bedöms det individuellt och jag skulle tro att det nästan krävs ett barnbesked för att få förnyat medgivande då. Men det är min egen tolkning. 


Jag misstänker att vi måste ha välgrundade argument för att övertyga dem om att en höjning av medgivandeåldern är av godo. Jag tror inte att Familjerätten förstår hur begränsade möjligheter vi har med ett medgivande på ej fyllt 2 år. Vår ålder i kombination med ett lågt medgivande är ett problem i stort sett alla länder. Vi kommer troligen inte hinna fram i tid i någon kö med det medgivandet vi har idag. Det behöver verklighetsanpassas.


Hoppas att det inte behöver bli en kamp för medgivandeåldern och syskonmedgivande.


Jag undrar om - vi förnyar vårt medgivande ett halvår innan det gamla går ut - "förlorar" ett halvår totalt sett. Ponera att vi får ändrat medgivande i februari 2009. Det blir giltigt till februari 2011. Om vi istället följer ordinarie rutin och förnyar medgivande i september 2009 gäller det nya medgivandet till september 2011. Måste komma ihåg och fråga det....


Phew... just nu snurrar huvudet av en massa frågor. Och jag kan inte göra ett endaste dugg mer än att vänta. Lika bra att gå och lägga sig.

 
 
mamman

mamman

12 september 2008 09:42

Jag tycker du har en bra inställning till det som enhetschefen på familjerätten hade att säga eller hennes första reaktion. Just att ni vill diskutera det med dem. Det tror jag är viktigt.

Du kan ju i förebyggande skriva ner hur många länder som kräver högre åldersmedgivande än ej fyllda 2 år. Jag har för mig att det i dag är betydligt flera länder som kräver högre medgivande än vad det var för något år sen. Kanske kan vara bra att ha i rockärmen.

Vid ett tillfälle under vår utredning läste jag i ”socionomernas handbok” för att få lite mera kött på benen. Jag lånade den på biblioteket. Det kanske skulle hjälpa dig något.

Det är svårt att stötta i dessa stora tunga frågor och det blir lätt fel, men jag menar väl.

Lycka till med familjerätten och syskonmedgivandet.

http://babyonskan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

pipeline

12 september 2008 20:15

Tack för din support och ditt engagemang. Vi har så smått börjat ladda med argument och ska läsa handboken för att ha på fötterna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards