Direktlänk till inlägg 2 september 2008

Vi försöker tänka

Av Pipe Line - 2 september 2008 07:29

Just nu pågår en förändringsprocess hos mig och Darlingen. Det är adoptionen som är i fokus. Anledningen är att väntetiderna hos BFA har uppdaterats. Och väntetiderna har ökat. Igen.


Vi har inte så många länder att välja mellan. Ett av dem vi kan skicka till när vi varit gifta i 2 år är Taiwan. Förutsatt att vår borgerliga vigsel inte ställer till det och att vi får snyggat till några ordval i vårt medgivande. Det kanske faller redan här och måste såklart undersökas. Återstår att fundera även om ålder, syskon och SN. Eller en kombination.  


Vi har medgivande ej fyllt två år. Vi har köat hos BFA i exakt 19 månader idag. Väntetiden för Taiwan är 18-24 mån för vårt medgivandetyp. För medgivande över 4 år eller syskon är väntetiderna kortare. Vi räknar inte med att väntetiden kommer minska, snarare öka, tills vårt äktenskap kvalar in på Taiwans regler. För att ytterligare komplicera bilden kommer vi att ha 15 månader på oss att få barnbesked innan Darlingen fyller 45 år och därmed inte längre uppfyller Taiwans krav. Nuvarande väntetid på barnbesked är 12-18 månader. Phew.


Så hur gör man?!


Vår möjlighet är att vi kan få skicka handlingar så snart det bara går. Det kräver en del logistik och beslut. Just nu diskuterar vi följande varianter


  • Öka medgivandet till drygt 4 år för att slippa oroa oss för väntetider.

  • Syskonmedgivande ej fyllt 2 år/ej fyllt 5 år eller barn ej fyllt drygt 4 år för att slippa oroa oss för väntetider OCH låta de högre makterna avgöra om vi får syskon eller ensambarn.  

  • Behålla nuvarande medgivandeålder och hoppas på det bästa (risk för att väntetiderna ökar ytterligare tills vår tvåårsdag så att vi inte kan skicka handlingar förrän till sommaren. Därmed minskar utrymmet för barnbesked. Ju äldre Darlingen blir desto kortare tid finns tillgängligt för att vänta på barnbesked)

  • Något av ovanstående och om det blir ensambarn så har vi kvar vår möjlighet att adoptera syskon i framtiden. I alla fall som riktlinjerna ser ut just idag.

Besluten är förenade med inre konflikter hos oss båda. Jag vill ha så litet barn som möjligt eftersom jag vill uppleva så mycket som möjligt av småbarnsåren. Kanske är det en slags "kompensation" för det barn jag aldrig kan föda själv, dvs. uppleva småbarnsåren. Jag är dessutom positiv till att adoptera syskon eller att adoptera två gånger (det förutsätter förstås att vi får adoptera en första gång...). Darlingen kan tänka sig att höja vår medgivandeålder några år för att maximera våra chanser. Han är negativ till SN och att adoptera syskon eller flera gånger.  


Vi måste reda ut hur mycket vi mycket vi kan knuffa på våra "bortre" gränser och förutfattade meningar om familjebildning i syfte att få möjlighet att bilda familj. Vi befinner oss i ett läge där nästa beslut kan bli vinna eller försvinna eftersom vi inte har så lång tid på oss. För snävt satta gränser kan sätta stopp för våra familjebildningsplaner och för vida gränser kan ge oss vatten över huvudet. Vi måste ju mäkta med våra egna beslut. 


Jag tror att vi kom en bit på vägen igår. Jag har utmanat min föreställning om ålder. Darlingen sin föreställning om syskon. En plan har börjat formas. Men innan dess måste vi ta ett allvarligt samtal med BFA om våra taktiska och stratetiska beslut. Och sedan måste vi kontakta hemutredningstanten.


Fasiken vad det är krångligt att bli föräldrar genom adoption.  


 
 
Lisa Löfroth

Lisa Löfroth

2 september 2008 12:14

Det är inte lätt det där...
Minns själv hur vi slets mellan hopp och förtvivlan (gör det iof fortfarande) innan allt var klart och land var valt.
Var det inte det ena, var det det andra.

http://langtanochvantan.blogspot.com

 
mamman

mamman

2 september 2008 14:12

Hejsan PipeLine

Det finns inte mycket jag kan säga som livar upp dig från denna dystra verklighet. Det är ju tyvärr så det ser ut, just nu och ingen vet hur det ser ut om något år. Dessvärre. Jag kan inte heller påstå att jag är uppdaterad vad det gäller väntetider och allt annat som rör den biten. Vi släppte det liksom när handlingarna åkte till Landet.

Men jag skulle ändå vilja be dig kolla upp det här med Darlings ålder. Den här 45 års gräns har jag för mig gäller NÄR man sänder akten alltså när länderna godkänner en. Det betyder att han sen kan bli hur gammal som helst :-) eller ni bör få bb innan ni måste förnya ert medgivande om han då hunnit över 45 år. Kanske har jag fel.

Sen tycker jag att du skall grilla BFA ordentligt när det gäller deras information. Erfarenhetsmässigt och den info som finns på hemsida visar på att de använder sig av lite ”snällare” information. De lägger sig gärna på de låga väntetiderna i stället för de höga väntetiderna. I ert beslut kan det vara sådant som är avgörande. Har också upptäckt att den informationen som rör min grabbs födsloland inte helt stämmer med det som är aktuellt, dock gäller det bar uppföljningsrapporterna.

Lycka till med besluten

http://babyonskan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards