Direktlänk till inlägg 15 juni 2008

I jordgubbslandet

Av Pipe Line - 15 juni 2008 22:14

Idag kommenderas Darlingen ut i jordgubbslandet för att självplocka jordgubbar till vintern. Jag hade tvärglömt att han har ett rejält handikapp när det kommer till jordgubbsplockning. Han är färgblind.


Själv kastades jag tillbaka till min barndomssomrar och mitt första sommarjobb. Min mormor och morfar hade jordgubbsplantage och dit skickades jag och mina bröder för att förtjäna vårt levebröd under jordgubbsveckorna. Det var tämligen trivsamma veckor om än något tidiga morgnar. JDet var sålunda ren och skär nostalgi att återigen beträda ett jordgubbsfält. När vi var små och plockade jordgubbar så fick man mackor med stekt ägg. De vuxna drack kaffegök i vägkanten. När jordgubbarna var plockade för dagen skulle hönsen matas och ägg skulle samlas in. Grisarna gick ute i hagen bakom stallet - det luktade vämjeligt men grisarna var oerhört lockande ändå. Ibland fick vi leta i flera dagar för att hitta kattungar som var nyfödda på loftet. Då och då fick vi kuta för livet när det kom en flock bin på villovägar. Hade man tur så stannade bina i sina bon och då fick man samla in honung. Det var marknad, munkar och tävling i hur långt man kunde fräsa ut biggaråkärnor ur näsborrarna (nej, det var ingen vuxen som visste vad vi höll på med). Och så var det halvfrusen hallonsoda, borstnejlikor och tagetes (varför hade alla gamla tanter borstnejlikor och tagetes?), en ilsken getabock som hette Emil och varje år fanns det en tjur eller en liten kossa som var tjudrad vid en kedja och som varje dag skulle flyttas till en ny gräsplätt. Utedasset var prytt med bilder på medlemmarna i kungahuset - det var kallt om ändalyckten och luktade besynnerligt.


*åter till nuet*


Jag for omkring som ett skållat troll i jordgubbsraderna. På jakt efter de ultimata jordgubbarna. Till sist blev Darlingen så tvär att han satte ner bärhållaren med schvung och meddelade att han minsann inte tänkte tolera att jag rände i förväg. Så jag fick med lock och pock få över honom till den Ultimata raden och så kunde vi äntligen stillna i plockningen. Det är en mycket störig egenskap - att drabbas av jordgubbstorhetsvansinne.


För att vara färgblind klarade Darlingen sina uppgifter besynnerligt väl. I början visade han upp bären och frågade om de var rätt i färgen. Till sist verkade han ha programmerat vilken gråskala (enligt hans synsätt) som gällde för en mogen jordgubbe. Jag är mycket fascinerad av hur det egentligen går till och vad han egentligen ser. Ibland säger han till mig att jag har röda kinder. Men hur kan han veta det? Jag kanske bara är skitig?


Hur som helst så tillbringade vi resten av dagen hos mamma och pappa under stillsamma former. Jag tror jag ätit minst 2 liter jordgubbar. Hoppas jag inte får något slags allergisk överreaktion.





 
 
Ingen bild

mamman

17 juni 2008 13:24

Vilken underbar barndom somrar du beskriver, det är sådana sommar minnen man vill att ens egna barn skall ta med sig.

Min egen var inte heller så pjoskig den i heller, som sommarbarn i ett bondgårds tätt område fick jag både rå om djur och åka hölass om somrarna.

Mitt första minne från första bondgården av de två var att jag fick beskåda små kultingar (så heter väl gris ungarna?) komma till världen och torka dem rena från fosterhinna med hö, första minnet från andra bondgården ett antal år senare var den stora kärleken, SOMMAR FÖRÄLSKELSEN.

I alla fall så lycka till med Jordgubbarna ni plockade. Är det inte så att jordgubbarna innehåller något som får oss kvinnor att bli lite lyckligare – vilket får männen att bli ännu lyckligare. Har för mig att Gillian McKeith från den Amerikanska variationen från DU ÄR VAD DU ÄTER, har sagt så.

Jag börjar få ångest, jag måste också ut i fältet och plocka, nu när grabben insett att han visst tycker om min saft.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards