Direktlänk till inlägg 27 januari 2008

Nej, det är inte synd om männen

Av Pipe Line - 27 januari 2008 12:13

I dagens Sydsvenskan finns det en artikel om Pär Ström som skrivit en bok, "Mansförtryck och kvinnovälde". Den går ut på att påvisa männens svårigheter i livet. 


Enligt artikeln finns ett avsnitt i boken där en kvinna ska visualisera hur det känns för en man när det lilla barnet ständigt väljer sin mamma när det är ledset och behöver tröst. Avsnittet är förvisso målande beskrivet men jag tycker inte att det är en genuskamp vilken förälder ett barn väljer att bli tröstat av. Det är snarare ett resultat av de vuxnas högst medvetna val - kvinnan tar hand om barnen och mannen arbetar. Och om man nu vill ge sig ut i debatten så kan man ju för all del göra en liknande visualisering. Men då är miljön inte hemmet utan arbetslivet. Och huvudpersonen är inte en stackars man utan en stackars kvinna.


Jag är tveksam till om män och kvinnor egentligen vill byta roll med varandra. Generellt sett. Vi är kanske rentav ganska nöjda med den fördelningen som gjorts - för man kan ju inte få ALLT. Man kan inte satsa 120 % på sitt arbete och samtidigt vara huvudperson i hemmet. Och man kan inte satsa 120 % på hemmet och samtidigt göra karriär.


Det roliga är att Pär Ström har tre barn. Det mesta av föräldraledigheten tog hans fru ut. Han säger


"Min fru tog ut det mesta av föräldraledigheten på grund av att jag var företagare och... det här är det inte alla som förstår, men de som är företagare förstår att släpper man kunderna i ett halvår så finns de inte kvar sedan"


Det var ju en himla tur att inte hans fru också var egen företagare.


Trots allt pekar han på något intressant, dvs att alla familjer gör egna val utifrån vad som är mest fördelaktigt för just dem. I många fall råkar det sammanfalla med den cementerade bilden av män och kvinnor i arbetslivet, dvs. män gör karriär och kvinnan tar hand om hemmet. På ytan kommer jag och Darlingen vara ojämställda. Jag kommer nämligen att ta ut all föräldraledighet och Darlingen får minsta möjliga. Men här kommer grejen: vi gör så för att det är det sättet som ger oss mest tid tillsammans med Battingen. Darlingen har nämligen ett jobb som innebär att han tjänar in en massa ledighet när han har jour. Den möjligheten har jag inte. Dessutom förlorar vi i särklass mest pengar på att han tar ut föräldraledighet eftersom hans nettolön är samma sak som min bruttolön.


En sak skulle jag emellertid vilja veta lite mer om - vad skiljer män och kvinnor åt när de är föräldralediga? Det hade varit ganska roligt att läsa om istället för ett tramsande om att "det är synd om männen". För man kan anlägga jättemycket moteld genom att tramsa motsvarande med "det är synd om kvinnorna".


Det blir liksom bara ett-ett i duellerande.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards