Direktlänk till inlägg 6 januari 2008

Utan mail och pengaångest

Av Pipe Line - 6 januari 2008 11:06

Jag är en av de olycksaligt utvalda 300.000 personerna som drabbats av Telias mailsammanbrott.


Inatt fick vi dock ett mail. Från vår byggare. En kostnadsberäkning över de tillägg vi gjort till nya huset. Fasansväckande mycket pengar. Fördelen är att vi nu vet ungefär HUR dyrt hela bygget kommer att bli... 


Vi är snubblande nära att börja spara in på finishen, t ex att låta bygga in en IKEA-bokhylla istället för att låta en snickare bygga den i gediget material. Det skulle vi spara en sisådär 5.000-6.000 kr på. Men IKEA är förgängligt. Det slits hårdare än gediget trä. Vill man då bygga in IKEA-bokhyllan Billy?


Sådana saker ska vi tänka på idag.


Huvudet snurrar av adoptionskostnader, anläggningavträdgårdskostnader, bilbyten, en utlovad resa som jag ska bjuda mina föräldrar på, skidresan...


Och jag känner mig fattig som en lus och utan någon som helst kontroll över utgifterna.




 
 
Ingen bild

Berta

6 januari 2008 14:55

En sak har man ju lärt sig genom åren och det är att modet, och med det ens egen smak av vad som är fint, förändras hela tiden. Vi köpte en gedigen soffa och ett mycket fint soffbord i ett finare möbelvaruhus till en kostnad av astronomiska summor. Nu sitter jag i soffa och funderar på hur jag ens kunde välja den soffan, den färgen och den modellen. Att välja ett billigare alternativ är inte alltid av ondo. Då gör det mindre ont när man ska slänga ut eländet sedan.
Inredning jag ångrar
- tapeterna i hallen, tv-rummet och barnens rum
- Köksmöblerna, tv-soffan, bokhyllan, soffbordet, tv-möbeln.
Inredning jag är nöjd med
-badrummet (nyligen renoverad)
-allrummet (köpte nya möbler i fjol)

 
Ingen bild

Pipeline

6 januari 2008 21:50

Har ett styck älskad soffa som jag har otrolig separationsångest ifrån. Och ett styck vitrinskåp som jag känner dito för. Båda från IKEA. Och båda måste troligen pensioneras under året av olika anledningar. Sorgesamt.

Men sedan har vi också ett styck hutlöst dyrt soffmöblemang som bor på Kungsholms i hyrt förvaringsutrymme. Det ska få flytta in i nya huset för vi fixar inte att göra oss av med det. Det är fel färg, för "pampigt" och passar inte överhuvudtaget in vårt övriga möblemang. Men det var för dyrt i inköp för att bara kasseras...

Tycke och smak över tiden är konstiga saker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards