Alla inlägg den 24 maj 2007

Av Pipe Line - 24 maj 2007 13:38

Jag undrar hur mycket koldioxid en människokropp släpper ut. Genom porer, andning och sånt. Och är isåfall utsläppen beroende på om man är stor eller liten? Kan man minska utsläppet genom att ändra sina matvanor? 


I Sverige verkar det som om vi kommer att hålla målet med koldioxidminskning till 2010. Det ska minska med 4 %. Men i övriga världen överträffar verkligheten de värsta farhågorna. Det låter jätteläbbigt. Det är säkert danskarnas fel. De röker ju fortfarande inomhus. Eller tyskarna. De äter så mycket konstig kål. För att inte tala om kineserna som börjar bli stadda i kassa och vill köpa bilar hela bunten. Eller vem kan man anklaga? Polackerna? Amerikanarna - de kan väl få skulden för lite till? Eller Serbien som vann Melodifestivalen. Det tycker jag inte om. Dumma Serbien.


Jag tycker att det är svårt med utsläpp. Man ser ju inte det. Jag tycker om att känna mig duktiga och ordentlig. Men med utsläpp vet man inte HUR duktig man är. Jag tvättar t ex all tvätt i 40 grader, stänger av dator och TV när jag inte använder dem. Men vad ger det för effekt? Jag vill kunna mäta och räkna. Nu vet jag inte ens om mitt lilla bidrag är lönt.

Man kanske borde köpa en utsläppsrätt. Som kompensation för att vi ska flyga till Mallorca. Men vad gör man med en utsläppsrätt? Sätter upp på väggen? Låser in i bankfack.


Det är alldeles för ogripbart för mig. Miljöförstöring är jättesvårt.




Ovido - Quiz & Flashcards