Direktlänk till inlägg 8 november 2007

Landet kontra Nya Landet

Av Pipe Line - 8 november 2007 13:38

Just nu är det lite kämpligt om man vill adoptera från Landet. Jag har precis läst på danska adoptionssidor om att det är en stor oro i Danmark för hur det kommer att gå med auktorisationerna i Landet som går ut i juni 2008 (AC) och under 2009 (Danadopt). AC i Danmark erbjuder till och med de som väntar till Landet att köa parallellt till Kina och Columbia. Det är en väldigt ovanlig åtgärd.


När jag läste det så kändes allt bra med Nya Landet. En stund. Tills jag läste om Nya Landet på samma danska hemsidor.


Enligt lagen i Nya landet måste barn som adopteras bort vara över ett år. De blir inte aktuella för utländsk adoption förrän 3 inhemska familjer sagt nej tack. Jag mådde lite illa när jag läste det. Vilken hemsk människosyn. Vidare så har adoptionerna stått stilla under flera år. Det innebär att barnen i regel är över 3 år. Hur går det ihop med vårt medgivande som är "ej fyllt 2 år"?


Jag trodde att jag hade klarat av alla tankarna om Nya Landet. Men det har jag inte. Det finns fortfarande en massa frågetecken.


Dessutom börjar jag härskna till på att svenska adoptionsorganisationer är så återhållsamma med information. Jag har inte kunna läsa någonstans om lagkraven i Nya Landet (>1 år + 3 inhemska familjer säga nej till att adoptera).


FRUSTRERAD! VILLRÅDIG!




 
 
Ingen bild

Brummelisa

8 november 2007 14:54

Fast just förfarandet med att flera inhemska familjer först ska tacka nej är nog TYVÄRR vanligt i många andra länder. Däribland vårt Nya Land. Men man lindar ju in det lite mer när man beskriver det och talar i termer av att "först försöker man hitta en familj i landet, först därefter blir barnet aktuellt för internationell adoption". Gudarna vet hur många som får erbjudande och tackar nej egentligen... Usch. Får magknip. :( :( :(

Och kom ihåg: olika kontakter innebär olika krav. Vårt nya Land har t ex BMI-krav genom en organisation men inte genom två andra. Arbetssätten och kontakterna skiljer sig nog en del mellan organisationerna. Så kolla först upp detta med er organisation innan du blir mer frustrerad och villrådig.

*KRAM*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards