Direktlänk till inlägg 5 november 2007

Nya huset och gamla huset

Av Pipe Line - 5 november 2007 17:18

Idag blev äntligen huset besiktigat. Och vi har besiktigat köparen som visade sig vara en trevlig prick. Nu hoppas vi kunna skriva kontrakt inom kort!


I två timmar genomsöktes husets allra minstra vrå och köparen, Darlingen och jag gick besiktningsmannen hack i häl. Vi måste har varit ett ganska stort irritationsmoment. Stod mest i vägen. Ställde dumma frågor. Jag visade stort intresse för fuktmätaren. Bara för att det var en kul manick. Det var nog inte så klädsamt när man är säljare. En styck död igelkotte hittades i krypgrunden, lite dåligt fall här och där och en panelbräda som var murken.  När allt var över så fick vi reda på att huset var i bättre skick än genomsnittet (i förhållande till ålder). Jag kände hur jag pöste upp av stolthet. Mitt hus. Bättre skick än genomsnittet. Jag kan plötsligt förstå hur föräldrar kan bli som smör i solsken när deras barn får beröm...


Sedan var det taklagsfest kombinerat med byggmöte. Å smörgåstårta och några påsar Dumle. Jag höll på att förolyckas på byggarbetsplatsen när grannens byggare började kasta taktegel omkring sig. Efter den närapå olycksaliga händelsen stod vi och tryckte i nordvästra hörnet av tomten. Det var ganska långtråkigt. Men jag hann i alla fall se att vi får rediga hanbjälkar i sovrummet precis som vi önskat. De såg lite väl fina ut eftersom de är nytillverkade, men byggaren har försäkrat oss om att de ska tufsa till dem en smula så att de ser gamla ut. 


Jag har fått en ny uppgift att ägna mig åt när jag speedpromenerar. Nu ska jag kolla på takkupors utförande. Det är ganska bra att få sådana uppgifter för det gör promenerandet lite roligare. Jag har länge ägnat mig åt att spana i takfönster. Byggaren har sagt att han ska fixa ett gammaldags fönster.


 "Gå och kolla på husen häromkring! Det finns säkert massor av exempel", sa han.


Så jag har ägnat de tre senaste veckorna åt att gå gata upp och gata ner i de gamla kvarteren för att spana på takfönster. Alla är högst ordinära. Jag har inte sett ett enda takfönster som är gjort av ett gammal stallfönster. Så jag vet fortfarande inte riktigt hur det kommer att se ut. Men det blir säkert jättebra. Vi får i alla fall våra vinklade fönstersmygar för maximal ljusinströmning.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards