Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Eländig natt

Av Pipe Line - 14 februari 2010 08:58

Jag har en längre tid dragits med nästäppa som kommer och går. Ibland blir den så kraftfull att jag knappt kan prata eftersom det krävs luft för att prata. Jag använder Nezeril då. Inte så mycket men dock. En spirande misstanke har slagit rot om att jag - än en gång - blivit beroende av Nezeril. Eftersom jag är helt beroende av min förmåga att prata i veckorna har jag skjutit upp avgiftningen till denna helgen. På Apoteket tipsade de mig om Rhinocort - en spray mot allergiska besvär som kan tas när avgiftningen blir för besvärlig. Den har varit besvärlig i helgen. Jag börjar nästan misstänka att jag inte alls varit beroende utan snarare infekterad av något. Ska försöka härda ut idag också för att se vad som händer.


Den gångna natten har varit helt hopplös. Darlingen - som ska jobba idag igen - har störts av mina försök att få luft. Själv har jag fått hosta av ansträngningen. Till sist rann sinnet på Darlingen och bad mig dra dit pepparn växer och snarka där istället. Då blev jag sur och ville skrika att det faktiskt är Alla Hjärtans Dag och då kör man inte sin älskade hustru ur sängen. Fast eftersom jag är emot Alla Hjärtans Dag kunde jag ju inte ta till ett så billigt trick. Så jag gick upp.


När jag äntligen fick komma tillbaka till sängen med andningsvägarna fria, börjat slumra och kände mig alldeles förnöjd började fryseländet pipa. Frysen talade om att det nu var under 11 grader minus inuti det. Den där teknikern som var här för några veckor sedan skulle jag vilja prata allvar med. Han gnydde nämligen över att vi hade stängt av frysen när han kom - det gjorde det mycket svårare för honom att hitta felet.Jag replikerade att man inte kan leva med en frys som piper stup i kvarten. Han påstod med tvärsäkerhet att larmet gick att stänga av. Jodå, det gick att stänga av. I en timme i taget. Så jag har sprungit ur och i sängen, ner och uppför trappan och tryckt på en förbenad alarm-knapp. Desperationen tilltog. Darlingens tålamod prövades ytterligare. Klockan 4.07 stod jag - utan glasögon - och försökte läsa instruktionsboken med nästippen doppad i bokstäverna. Jag ser så illa att jag måste läsa med huvudet, det går inte att hålla huvudet still och följa en rad med bara ögonen. Det står INGET om hur man får tyst på en larmande frys.


Så jag stängde dörren om sovrummet i hopp om att det skulle hjälpa tills nästa gång larmet gick. Det gjorde det inte.


Jag tror att en larmande frys och nästäppt äkta hälft är bra träning för föräldraskap. Inget av det ger så god sömn.

 
 
mamman

mamman

14 februari 2010 13:33

I mina ögon sett, låter ditt betydligt värre än mina två barn tillsammans. Jag hade slängt ut både en pipande frys och den snarkande näs täppta äkta hälften.

Maken är också beroende av Nezeril. Numera kör han med Litens Nezeril 7mån-2år. Fungerar någorlunda i ett mellan läge när han vill ”avgifta” sig. Använder själv ytterst sällan näs droppar.

Tack för Jula tipset.

Ibland tänker jag på sånt du har skrivit i dina inlägg och efter ett tag kommer jag på något jag skulle vilja säga/skriva, hoppas du inte tar illa upp. Det är napphistorian för Knodden, visst var det så att han inte ville sluta? Ur mitt perspektiv tycker jag det är ok att han fortfarande är fäst vi något, nappen o snutte och jag tycker absolut att ni skall fortsätta med både och när han kommer hem. Tänk trygghet. Att sluta röka/snusa är inte heller så lätt. Kolla om ni kan få veta var fostermamman har köpt snuttefilten så ni kanske kan köpa ytterligare en och eventuellt en i ersättning till f-mamman om ni får Knoddens med er. Kolla också upp om de Taiwanesiska napparna, vad de är gjorda utav och om de är väldigt speciella. Köp hem så du har ett lager, men visa inte lagret. Här hemma finns det olika nappar, dessvärre kan jag inte allt om dem men fick väldig bra info när jag ställde mina dumma frågor. Kanske skall du fråga redan nu för att veta vilka frågor du skall/bör fråga i Taiwan och sen när ni kommer hem blandar du den gamla nappen med nya svenska nappar som påminner om den gamle Taiwanesiske.

Jag har för mig att något Asiatiskt land har väldigt speciella nappar och de som inte köpt på sig sådana ångrar sig bittert efteråt.

Hoppas du har en bra söndag med lite villa så där mitt på dagen. Hade önskat jag kunde lägga mig men med TRE barn (ett betydligt mindre än de ordinarie barnen) är det svårt när allt skall hinnas med.

Kram

http://www.babyonskan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards