Direktlänk till inlägg 4 oktober 2007

Min inspiratör lämnar oss

Av Pipe Line - 4 oktober 2007 22:17

Idag beslöt sig Grodis för att lägga ner sin blogg.


När vi funderade på att adoptera från Landet ägnade jag mig en kväll åt att surfa på sidor som hade någon form av koppling till Landet. Och fann Grodis blogg. Hon inspirerade mig till att börja blogga. Därför känner jag mig nu rejält omskakad i mitt inre av att hon väljer att sluta blogga. Jag vet inte anledningen till att Grodis väljer att sluta blogga, men såklart slår det an en klang av eftertanke hos mig.


Kanske bör man inte skylta med sitt liv? Jag har medvetet valt bort foto och att agne namn på människor i mitt liv. Inte bara för att jag själv ska vara anonym utan även för att alla i min närhet ska få vara anonyma. Och anledningen till det är att jag vill kunna skriva i frihet - utan restriktioner, utan att behöva lägga orden rätt, censurera och utelämna.


Mina försiktighetsåtgärder kanske inte räcker?


Och om man är helt ärlig... Sverige är ju inte överbefolkat av personer som vill adoptera från Landet. Dessutom har ju AC gått ut och varnat folk från att skriva allt för vidlyftigt om sina barn på internet. Det har funnits exempel på när adoptionen äventyrats av att barnet namngivits på internet innan adoptionen varit slutförd. Jag tycker i grund och botten att det är klokt. Man ska skydda oskyldiga barns integritet. 


Kanske bör jag också överväga att sluta blogga... Eller åtminstone blogga i en mer sluten värld. Har för mig att jag läst någonstans att det finns bloggar som man kan stänga för alla utom sig själv.


Jag ska ta mig en rejäl funderare. 





 
 
maja

maja

5 oktober 2007 12:18

Neeeej, inte du också!
Förstår en del av dina tankar men vi vet ju faktiskt inte orsaken till att Grodis slutar.
Så, snälla fortsätta blogga, du behövs :)
Kram

http://majasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

En annan bloggare

5 oktober 2007 15:57

Man bör absolut försöka vara så anonym som möjligt på sin blogg, det är min bestämda åsikt. Har faktiskt gått så långt att jag varnat en och annan bloggare som skrivit om mycket privata saker, och där man samtidigt utan stora besvär kan hitta deras riktiga namn, adress, födelsedatum etc med ledning av uppgifter de lämnat om sig själva även om de trott sig vara anonyma. Jag gjorde ett försök på dig Pipe Line, men hittade inte personen bakom alias. Därmed inte sagt att de som bor i samma stad/jobbar på samma jobb som du eller din man inte kan veta vem Pipe Line är. F.ö skriver du intressant tycker jag som befinner mig i en helt annan livssituation och kontext.

 
Ingen bild

Pipeline

5 oktober 2007 16:38

Maja: Nej, jag kommer nog inte sluta ännu. Tror att det är bra att ibland ta sig en funderare över varför man göra vissa saker och av vilken anledning.

En annan bloggare: Skönt att höra att du gjort en liten checkup och inte funnit personen bakom aliaset ;-). Jag håller för övrigt med dig i allt du skriver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards