Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Ut i vida världen

Av Pipe Line - 13 april 2009 09:43

Igår monterade Darlingen och Bonusen en katapult (som ingick i figurerna som beställdes via nätet....). Problem uppstod när vårt gamla lim hade härdat och inte minsta lilla klisterdroppe kunde klämmas ut. Eftersom jag visste hur gärna han ville fixa den där katapulten sa jag i lätt ton

"Du kan väl sticka och handla?".

"Nä, det är läskigt. Jag vill inte handla själv."


Den lille kanaljen är smart. Han har upptäckt att det vädjar till vuxnas empati att säga att han tycker att något är läskigt. Om man är tillräckligt liten, hjälplös och rädd så rusar vuxna till hjälp. Och han själv slipper. På Bonusens språk betyder "läskigt" egentligen "jagharintelustsåjagsägerattdetärLÄSKIGTsåslipperja
g". Det kan innebär allt från att det är "läskigt" att öppna dörren när det ringer på till att det är "läskigt" att hälla varmt vatten i en oboy-mugg. Men det är inte läskigt att gå ner i vår mörka källaren för att spela dataspel själv....


Åter till trädgården där gossebarnet begrundade ett eventuellt liminköp i några sekunder. Gjorde några lama försök att få med oss till affären.

"Men tänk om jag går vilse?"

"Du tar såklart med din mobiltelefon och ringer oss isåfall"

"Men vad ska ni göra då?"

"Då säger vi att du ska gå och ställa dig i närmsta gathörn och läsa på gatuskyltarna och sedan kommer vi och hämtar dig"

"Men ni kan ju inte alla gatorna"

"Jo, det kan vi. Vi vet precis var du är om du talar om vilken gata du är på"

"Men ni kan ju inte alls gatorna. Ni kan till exempel inte Hästvägen"

"Det finns ingen Hästvägen på Orten. Alla hästvägar finns vid Jägersro". 


Tystnad


"Men jag vet ju inte var limmet står i affären"

"Det står till höger precis när du kommer in i affären"

"Men tänk om jag inte hittar det?

"Då får du fråga någon i butiken"

Men tänk om jag inte hittar rätt lim. HUR ska jag veta vilket lim jag ska köpa?"

"Du läser på förpackningen"

"Men tänk om jag inte förstår"

"Då ringer du till oss och läser vad det står så hjälper vi dig"


Tystnad


"Men jag har inga pengar"

"Jag har i min plånbok. Vill du att jag ska hämta till dig?"


Tystnad


"Ja, jag går väl då"


Sedan sprang han ut i stora vida världen. Vi stod på ovanvåningen, såg honom springa iväg på sina långa ben och stora fötter (40!) och kände oss nervösa. Det var inte bara en utmaning för honom utan även för oss. Sanningen är den att det inte alls var några vilsamma minuter innan telefonen ringde och Bonusen meddelade att det fanns 3 olika limsorter.


En kvart senare var han hemma igen. Han hade varit lite vilse men rett ut situationen när han fick syn på videoaffären. Det stärkte självförtroendet ytterligare att klara även det. Han var stolt som en liten tupp, hade limmet i högsta hugg och minst 1 cm längre.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards