Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Att betala en skuld

Av Pipe Line - 13 april 2009 09:10

Bonusen ringde oss en vecka innan han kom för att be oss beställa några figurer via nätet. De kostade 400 kronor och det var Farmors julklappspeng på 500 kr som gick åt. I julas tog han med sin julklappspeng till sin mamma.


Under den gångna veckan har vi vid olika tillfällen tagit upp skulden. Ingen reaktion, bara undvikande av ämnet. Jag fattade tidigt misstankar om att han inte hade pengen med sig. Och eftersom han inte sagt något i stil med "Oj, jag glömde pengarna hos mamma" så har jag börjat misstänka att han räknat med att vi skulle efterskänka skulden. Och där rök alla hans chanser till att vi skulle göra det han räknade med :-)


Imorse var det sanningens minut. Till sist var han tvungen att säga att han inte hade några pengar med sig. Det blev uppfostringsföreläsning från Darlingen. Man SKA betala sina skulder utan påminnelser eller säga som det är (=begära anstånd). Om man inte kan sköta det måste man göra förskottsbetalningar och då tar det längre tid innan man får sina efterlängtade saker. Bonusen begrundade detta och lommade iväg till sina två sparbössor som bor här. Där skrapades 210 kr ihop. Han fick två veckors veckopeng (40 kr). Nu återstår en skuld på 150 kr.


Darlingen tyckte att vi skulle ta ut pengarna från hans konto men det handlar ju inte om pengarna. Det handlar om principen. Och att det är mer sedelärande för en 11-åring att lämna över pengar man håller i än att flytta "låtsaspengar" via internet. Medan Bonusen borstade tänderna höll vi ett kort rådslag och bestämde att skulden ska betalas nästa gång han kommer. Det blir dubbel utmaning för Bonusen. Dels att komma ihåg att ta pengarna med sig och dels betala dem utan påminnelser.  


Jag känner mig blödig och vill egentligen efterskänka skulden. Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att barn förstår hur viktigt det är att betala/lämna tillbaka det man lånar.  Vi har råd, vi vill ge honom saker men vi vill få honom att förstå att man uppfyller sina åtaganden och betalar sina skulder.


Det är ständiga ställningstagande när man är förälder. Och ibland vill man göra tvärtemot än vad som är nyttigt för barnet i det långa loppet. Jag antar att man blir immun men det har jag inte blivit ännu.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards