Direktlänk till inlägg 10 december 2008

Prästkontakt

Av Pipe Line - 10 december 2008 19:09

Skrattade gott åt mamman som trodde att jag rymt från Darlingen för att stalka Britney Spears... :-).


Prästen som ska välsigna oss har försökt få tag i mig den senaste tiden. Jag känner mig lätt besvärad eftersom jag - varenda gång hon ringt (sisådär 5 gånger) - befunnit mig på ett möte eller på väg in i ett möte. Så är det när man är på tjänsteresa. Det är mycket som ska hinnas med på några få dagar.


Idag fick vi äntligen närkontakt telefonledes. Jag genomgick en märklig förvandlig. Jag började nämligen ursäkta mig för att vi gift oss borgerligt. När Prästen sa att hon förstått att vi ville välsigna vårt äktenskap för att kunna adoptera kände jag mig som värsta ögontjänare. Så jag hörde mig själv säga: "Vi hade lite bråttom när vi skulle viga oss så att det blev borgerlig vigsel". Det var inte riktigt sant. Sanningen är ju den att vi förmodligen inte varit gifta idag om det inte vore för att det krävs för att man ska få adoptera. Det var helt enkelt ett behovsäktenskap, något som ingår i vårt framtida föräldraskap. Ingen av oss har närt några allvarliga giftermålsdrömmar. Det bara blev.


På ett sätt löste giftermålet många utestående frågor eftersom Darlingen har en s.k särkullbarn i förhållande till mig och det har viss betydelse för oss nu när vi ingått stora ekonomiska åtaganden tillsammans. Giftermålet löste det juridiska åt oss. Annars är det inte så mycket att orda om. Vi älskar varandra oavsett om vi är gifta eller inte.


Ännivejj ska vi träffa Prästen nästa torsdag för att gå igenom välsignelseakten. Det ska faktiskt bli lite högtidligt. Vi lever efter kristna värderingar och jag kan känna viss tacksamhet att adoptionen "tvingar" oss att välsigna vårt äktenskap. Det blir liksom mer rätt då. Vi är både döpta, konfirmerade och medlemmar i Svenska Kyrkan. Nu får vi en möjlighet att "rätta" till vår borgerliga vigsel med en välsignelse.


Dessutom är det bra att ha en personlig Präst. En som känner oss och vet vem vi är. En relation som är måbra-aktig.



 
 
Ingen bild

mamman

13 december 2008 12:23

Det låter såååå romantiskt att välsigna sitt äktenskap, att få lova varandra evig kärlek ännu en gång. Mmmmmm skulle också velat. Dessutom tycker jag att ni valt en helt perfekt tid på året för denna romantik, nu när det är mörkt ute med alla dessa tindrande ljus överallt och med det magiska kvar i kroppen efter Julen och innan det nya årets inträde. Helt perfekt.

En ”egen präst”, får mig att tänka på Barnens Vänner, Taiwan och CSS, men präster är kanske mer hederliga än vad jag just nu är i mina tankar.

I alla fall så önskar jag er all lycka och mys, då i mellandagarna när ni blir välsignade.

 
Ingen bild

mamman

15 december 2008 11:49

I dag var jag inne på BV:s hemsida och tittade mig omkring. Hjärtat hölt på att stanna för mig när jag läste något som jag tidigare inte lagt på minnent. Dessutom har jag ju medelat dig något som bara blev så otroligt fel. Jag ber så hemskt mycket om ursäckt för att jag drog upp BV Taiwan och CSS. Det där med antal gifta år osv var ju helt fel, jag trodde bara det var två år som gällde och det har ni ju snart kanske man kan säga. Förlåt mig så mycket. Vad hämsk jag känner mig nu.

 
pipeline

pipeline

15 december 2008 23:32

Nu hänger jag nog inte riktigt med. Vi är medlemmar i BFA och de barnhem de arbetar med kräver 2 års äktenskap. Jag tror att BV och deras kontakter kräver längre äktenskap och en tydligt uttalad kristen tro.

Du behöver varken be om ursäkt eller känna dig hemsk :-)

http://pipeline.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mamman

16 december 2008 09:43

Jag tänkte att med "egen präst" kanske man kan få lite hjälp, för att få till det där med den kristna tron. CSS har ju ingen väntetid i Sverige och ganska kort väntan i landet till bb.

Det var det jag ville förmedla i min kommentar till dig, men hade missat totalt att man enligt BV måste ha minst 5 års äktenskap för CSS och för Cathwel 2 år äktenskap och 3 års sammanboende.

Men det var ju bra att jag inte gav dig några förhoppningar genom att skriva så fel.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards