Direktlänk till inlägg 3 december 2008

Madagaskar och monetära frågor

Av Pipe Line - 3 december 2008 11:10

Pilotplatserna för Madagaskar är fyllda. Vi hann inte med i svängarna. Vi har blivit erbjudna att ställa oss på väntelistan. Det är bara några komplikationer. Vi har inte tillräckligt hög ålder i vårt medgivande och vistelsetiden på 3-4 månader bär respekt med sig.


Vissa länder i Afrika har långa vistelsetider i samband med adoption. Kenya upp till ett halv år och Madagaskar 3-4 månader. AC beräknar adoptionskostnaden + familjens egna kostnader till ca 230 000 kr i Kenya resp. ca 210 000 kr på Madagaskar. Därtill ska man lägga kostnaden för det egna boendet hemmavid när en går på föräldrapeng och den andre är tjänstledig.


Det kostar att bli förälder genom adoption. Det är märkligt att adoptionsbidraget inte förändras. Många barnlösa får IVF:erna betalda(åtminstone 3 pack). Det fick inte vi eftersom jag var för gammal. Vi verkar vara för gamla för allting... :-/


De sista två åren har ekonomiskt sett varit tunga. Tre egenbekostade IVF-försök, giftermål , husbygge, anlägga trädgård (att sten kan vara så himla dyrt!!!!) och spara till adoption. Vi får inte en krona i bidrag. Inte förrän vi genomfört adoptionen - då får vi ynka 40 000 kr i bidrag. Jag har inget emot att betala skatt. Men då och då drabbas jag av en känsla av att vara den som förlorar i alla ändar. Jag bidrar och bidrar till alla andra men får ingenting tillbaka.


Idag funderar jag på vad jag egentligen anser om att alla under en viss ålder (under 38 år) erbjuds gratis IVF-försök men jag inte får motsvarande hjälp att bilda familj när jag försöker adoptera. Jag är losern rakt igenom. Jag får inga ekonomiska bidrag någonstans men mina skattepengar går till att hjälpa andra barnlösa. Det suger. Hur hänger det ihop med att en utredare konstaterat att IVF-bebisar är extremt lönsamma ur ett samhällsperspektiv (jag extrapolerar det till att även gälla adopterade barn). Varför bidrar då inte samhället ekonomiskt i högre utsträckning?


Är det bra att adoption blir en pengafråga? Är det rätt att endast de som har ekonomiska förutsättningar ska tillåtas bilda familj efter en viss uppnådd ålder (när man fyllt 38 år)?


Vad händer om personer med höga inkomster tvingas bidra så mycket till andra att de själva måste avstå familjebildning av ekonomiska skäl? 


Jag har en god vän som är 42 år. Hon fick barn för ett år sedan. Mirakulöst. Men om de inte fått sitt barn hade de inte haft råd att varken bekosta IVF eller adoption - alltså är familjebildning en ekonomisk fråga. För vissa över en viss ålder. 


Det här måste jag nog tänka på lite till. Vet inte vilken åsikt jag ska anamma i frågan. Jag kanske är jävig. Jättejävig.



 
 
Ingen bild

mamman

3 december 2008 14:05

Absolut är du jävig men absolut inte ensam.

Dina tankar har jag själv bollats med många gånger men aldrig vågat gå ut med. Efter att jag själv blivit mamma och ännu mindre nu när jag ”fått” Liten, tänker jag på de orättvisorna som denna ekonomiska situation ger. Är själv så himla glad för att vi ekonomiskt sett har klarat av att adoptera och även har gjort egna provrör. Det var fel på fel person när vi sökte om fria försök första gången Vi blev så skrämda att det tog oss 8 år innan vi vågade fråga igen.

Jag funderade också länge på varför jag skulle betala skatt för förskola, skola, barnsjukvård mm när det såg som mörkast ut för oss och vi inte trodde det skulle finnas möjlighet för oss att utnyttja det vi betalade för.

När jag i början av vår adoptions karriär letade information på nätet, blev jag upplyst om att adoptionsbidraget då var 25 000kr och att en alldeles normal graviditet, förlossning och eftervård allt utan komplikationer kostade samhället 100 000kronor. Detta var då. Var är rättvisan?

Allt talar sitt tydliga språk, det orättvisa språket.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards