Direktlänk till inlägg 4 december 2007

Elritningens varande eller icke varande

Av Pipe Line - 4 december 2007 11:56

Det har dragit igång på allvar i huset nu. Plötsligt sker allt så snabbt att vi inte ens hinner blinka.


I torsdags hade vi byggmöte där elen diskuterades. En elritning skulle tas fram. Alla ritningar ska godkännas av byggherren, dvs jag och Darlingen.


Igår när Darlingen var en sväng i huset upptäcktes att elektrikern Persson redan dragit kablaget och tomrören till källaren. Samtidigt står folk redo att göra innertak och väggar och därmed byggs allt in. 


Så idag fick jag ringa till byggaren och sätta hälarna i marken. Ptrrrooooo! Han har haft vår ytterst amatörmässiga elritning sedan januari. Varje gång vi velat prata med någon om elen har byggaren sagt att det kommer senare. Nu är senare. Och vi hade en timmes möte med en snubbe som varken hade brillor, våra ritningar eller var påläst innan han kom. Allt gicks igenom i halvmörker, muntligen. För att att överhuvudtaget komma vidare så fick elektrikern våra egna "originalritningar" att skriva på vid mötet. Med följd att vi nu inte har något kvar. Vi lämnade dem i tron att vi skulle kunna godkänna en elritning innan det började installeras något. Nu står vi här - utan våra originalhandlingar och utan ritning. Men med elen dragen i huset.


Man blir så uppgiven. Man tycker att byggare borde begripa att det inte får gå till så. Är det så svårt att fatta att ritning kommer före installation?!


Jag börjar få föraningar. Om att det här kommer att bli himlans jobbigt.




 
 
Ingen bild

En annan byggare

4 december 2007 15:39

Å, vad man känner igen sig i era byggbestyr! Vi är precis klara och inflyttade i ett gammalt helrenoverat hus.

Lite erfarenhetstips om el: Be dem lägga in lite extra kablagerör, det kostar inte mycket extra när de ändå håller på. Man vet aldrig vad man kommer på att man vill dra om något år. Kanske datanät, extra telefoner eller en cool ljudanläggning i hela huset? Det är alltid bra att hitta lite extra rör då.

Ritningen behövs nog mest om elektrikern är skum eller ni inte lyckas kommunicera hur ni vill ha det. Det kan i och för sig vara bra att ha ritat ned, om han gör fel. Å andra sidan, ritar ni fel kanske han struntar i att det blir fel? Vi hade en bra elektriker (i Stockholm) och ritade lite skisser, sedan tänkte han ut bra och snygga lösningar.

Larm: Kolla med ert försäkringsbolag vad de har för krav för att ni ska få rabatt på försäkriningen. Ta sedan in ett par offerter. Säkerhetsbranchen lever på människors ångest och vissa tar hutlöst betalt. Vi valde trådburet, mest för att det är så tjocka väggar i huset och vi helrenoverade så att sladdarna gick att dölja.

 
Ingen bild

Brummelisa

4 december 2007 18:35

Aaaaarghhhh... vi är småsugna på att bygga ett nytt hus. Men vi ger nog fan i det.

 
Ingen bild

Pipeline

4 december 2007 21:48

Tack "en annan byggare"! Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och förhöra mig. Att göra extra kablage är ingen dum idé!

Brummelisa: Tro mig, du har inte hört sista sucken i denna bloggen över byggare och husbyggandet... :-/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pipe Line - 10 september 2011 22:25

Knoddens dagis är ett föräldrakooperativ. Det innebär att vi föräldrar ska engagera oss. Mycket. Idag har det varit dagisstädning och brännbollspicknick. 3 oktober är det föräldramöte och styrelsemöte. 22 oktober är det fest. I november är det städni...

Av Pipe Line - 9 september 2011 23:20

För två veckor sedan började jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet. Varannan vecka heltid, varannan vecka 60 % med ledigt på måndagarna. Darlingen gör likadant och jobbar heltid när jag jobbar deltid ch tvärtom. Än så länge är vi väldans nöjda med...

Av Pipe Line - 18 juli 2011 21:20

Efter en stormig natt med en ormande Knodd i sängen vaknade jag med jätteont i nåt stort muskelliknande i ryggen. Eller... muskler kan det ju knappast handla om eftersom jag är svårt otränad.   Jag fick två timmars välbehövlig återhämtning på eft...

Av Pipe Line - 5 juli 2011 21:15

När jag har tid läser jag gärna andras adoptionsbloggar. När vi var IVF-svängen läste jag andra IVF- bloggar. Det är väl ett slag identifikationsbehov. Ibland identifierar jag mig inte alls och känner mig som ett ufo. Som om jag missat något. Som jag...

Av Pipe Line - 28 juni 2011 22:31

Vår äldste son har skaffat flickvän. Han är 13 år och 2 månader. De unga tu har basunerat ut sin kärlek på Facebook. Hon är söt.    Vi hänger inte med. För bara några månader sedan var han mörkrädd och ville inte vara ensam hemma. Nu går han på k...

Ovido - Quiz & Flashcards